انتشار این مقاله


لیفت گردن

لیفت گردن، نوعی از جراحی زیبایی است که به برداشتن پوست اضافی و چربی اطراف استخوان فک می‌پردازد.

چرا انجام می‌شود؟

لیفت گردن معمولا به عنوان بخشی از لیفت صورت استفاده می‌شود.

ریسک‌ها

ریسک‌هایی که با این جراحی مرتبط‌ هستند، عبارت‌اند از:

  • خونریزی زیرپوستی (هماتوم)
  • زخم‌های ضخیم
  • لخته‌های خونی
  • عفونت
  • آسیب به اعصاب این ناحیه
  • از دست دادن پوست
  • زخم‌های باز

از دیگر مشکلات این جراحی می‌توان به عدم رضایت شما از نتایجِ احتمالیِ آن آن اشاره‌ کرد. در این شرایط، جراحیِ دیگر، ممکن است یک گزینه باشد.

آمادگی برای جراحی

غذا و دارو
پزشک ممکن است مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق‌کننده‌ی خون را برای شما، در چند روزِ پیش از جراحی ممنوع کند. این داروها شامل وارفارین، هپارین و ایبوبروفن‌ها می‌شوند.

سایر مراقبت‌ها
از آن جایی که مصرف تنباکو سبب افزایش چین و چروک پوست می‌شود و سرعت بهبود پس از جراحی را کم می‌کند، توصیه می‌شود که از جراحی متوقف شود.
اطمینان حاصل کنید پس از جراحی، شخصی برای رساندن شما به خانه و ماندن در کلینیک یا بیمارستان، در کنار شما پس از جراحی حضور خواهد داشت.

چه چیزی انتظار می‌رود؟

پیش‌ از جراحی
پیش از جراحی لیفت گردن، پزشک به منظور بهبود وضعیت سلامتتان، شما را اهداف و انتظاراتی که می‌توان از جراحیِ پیش‌رو داشت، مطلع می‌کند. سپس به دست به  انتخاب روشی می‌زند که برای شما بهترین است؛ ممکن است پیشنهاداتی در رابطه با جراحی‌های دیگر نیز بدهد؛ نظیر لیفت ابرو، جراحی پلک‌ها یا مسطح کردن پوست، که بتوانند شما را به نتیجه‌ی دلخواهتان برسانند.
صورت شما مورد معاینه و اندازه‌گیری قرار خواهد گرفت و ممکن است با نرم‌افزارهای مخصوص، چهره‌ای که پس از جراحی خواهید داشت را بتوانید مشاهده کنید.

در حین جراحی
لیفت گردن می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی انجام شود؛ بنا بر شرایط فرد، پزشک بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. سپس تصمیم‌ می‌گیرد کدام‌یک از گزینه‌های زیر باید مورد استفاده قرار گیرد:

  • لیپوساکشن (Liposuction): در این روش، جراح برش کوچکی پشت هر گوش، زیر چانه ایجاد می‌کند، سپس ابزار تخصصی چربی را از خط فک و ریز چانه به بیرون می‌مکند. نتیجه‌ی این عمل، در صورت ارتجاعی بودن کافی پوست، ناحیه‌ی تعریف شده و شکل‌گرفته‌ای از چانه و گردن است.
  • سرویکوپلاستی (Cervicoplasty): جراح برشی کوچکی زیر چانه ایجاد می‌کند (در برخی موارد، کنار گوش‌ها) و سپس عضله‌ی زیر آن را محکم می‌کند. چربی و پوست ناحیه نیز در صورت نیاز برداشته می‌شوند. این جراحی ممکن است دو تا سه ساعت طول بکشد و برای افرادی که چاق هستند، توصیه می‌شود.
  • سابمنتوپلاستی (Submentoplasty): با ایحاد برشی کوچک روی قوس گردن انجام می‌‌شود و سپس عضله‌ی آن را محکم می‌کند. ممکن است همراه با لیپوساکشن انجام شود و نزدیک به ۴۵ دقیقه به طول می‌انحامد.
    متخصصان این روش را برای کسانی توصیه می‌کنند که وزنشان به ایده‌آل نزدیک‌تر است و میزان متوسطی از پوست شل و چربی را در گردن دارند.

پس از پروسه
فالوآپ دقیقی برای ضمانت سلامتی شما پس از جراحی نیاز است. باید آگاه باشید که بروز تورم و کبودی پس از جراحی امری طبیعی تلقی می‌شود. ممکن است نیاز باشد حفاظ مخصوصی برای فیکس‌کردن محل جراحی استفاده کنید که تا ۳ تا ۴ هفته پس از لیپوساکشن، ۵ تا ۷ روز پس از سرویکوپلاستی و ۴ تا ۵ روز پس از سابمنتوپلاستی نیاز است.
از سر گیریِ فعالیت‌های عادی در ۲ تا ۴ هفته امکان‌پذیر است.

نتایج

ممکن است برای رفع تورم و کبودی‌ها تا چند هفته و برای محو شدن کامل جای زخم‌ها و خطوط ناشی از جراحی، تا ۶ ماه زمان لازم باشد. در طول این مدت، در مقابل حرکات شدید و پرتوهای زیان‌بار خورشید از پوست خود محافظت کنید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید