انتشار این مقاله


پسوریازیس ممکن است شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد

بر اساس مطالعات جدید، افرادی با عارضه پوستی پسوریازیس احتمال بالاتری برای ابتلا به التهاب عروقی نشان می‌دهند. در مطالعه افرادی با بیماری پسوریازیس، محققان به ارتباط التهاب عروق خونی با بیماری شدت بیماری پسوریازیس دست یافتنه‌اند. التهاب عروق موجب افزایش شانس ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. با توجه به نتایج انتشار […]

بر اساس مطالعات جدید، افرادی با عارضه پوستی پسوریازیس احتمال بالاتری برای ابتلا به التهاب عروقی نشان می‌دهند.
در مطالعه افرادی با بیماری پسوریازیس، محققان به ارتباط التهاب عروق خونی با بیماری شدت بیماری پسوریازیس دست یافتنه‌اند. التهاب عروق موجب افزایش شانس ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

با توجه به نتایج انتشار یافته در ژورنال Arteriosclerosis، بیمارانی با شدت بالاتر عارضه پسوریازیس، از التهاب وسیع‌تر و شدید‌تری در عروق خونی خود رنج می‌برند.

با توجه به اظهارات دکتر نهال متا، مطالعه صورت گرفته نشانه‌های قابل اتکایی مبنی بر این ارتباط ارائه می‌دهد. در بیماران مبتلا به پسوریازیس، سلول‌های پوستی سریع‌تر از روند طبیعیِ تکامل پوستی، از عمق به سطح آمده و به‌علت کافی نبودن مدت زمان تکوین سلول‌ها، میزان شاخی‌شدگی آن‌ها کمتر از پوست سالم می‌باشد. همچنین این پدیده موجب عدم ریزش صحیح سلول‌های قدیمیِ پوستی شده و سبب ایجاد نواحی ضخیم در پوست می‌گردد. نتیجه این اتفاقات، پوستی قرمز و سوزش خواهد بود.

در این پژوهش محققین به بررسی ۶۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس و ۲۰ فرد عادی پرداخته و شدت بیماری افراد را با استفاده از مقیاسی استاندارد مورد بررسی قرار دادند. برای سنجش میزان التهاب عروق خونی، دانشمدان از اسکن PET/CT استفاده نمودند. داوطلبان به صورت تزریقی، قندی رادیواکتیو، که موجب نمایان شدن نقاطی بر سطح عروق ملتهب می‌گرددُ دریافت کردند.

دکتر متا اظهار داشت با وجود عدم اثبات قطعی ارتباط پسوریازیس و ایجاد التهاب عروقی به‌وسیله پژوهش صورت گرفت، این بررسی، دانشمندان را یک قدم به ارائه علل و تاثیرات این بیماری نزدیک‌تر می‌کند.

محققین همچنین با استفاده از آزمایش خون به بررسی ارتباط میان این دو عارضه پرداخته و نتایج نشان از بالا بودن میزان سلول‌های نوتروفیل، بخشی از سیستم دفاعی بدن، در بیماران مبتلا به پسوریازیس داشت. لازم به ذکر است که نوتروفیل‌ها نقش مهمی در ایجاد التهاب و همچنین بیماری پسوریازیس دارند.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی‌ای برای بیماری پسوریازیس وجود نداشته و بیماران تنها به‌کمک درمان‌های خاص سعی در کنترل عارضه دارند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید