انتشار این مقاله


مغز افراد مبتلا به آلزایمر حاوی باکتری‌های بیشتری است

وجود باکتری‌های بیشتر در مغز افراد مبتلا به آلزایمر می‌تواند نشان دهنده نقش التهاب در ایجاد این بیماری باشد.

آلزایمر یک بیماری پیشرونده در مغز است که با التهاب و مرگ سلول‌های مغزی، باعث کوچک شدن مغز می‌شود. علت مرگ سلول‌های مغزی در اثر این بیماری هنوز دقیقا مشخص نشده است اما تصور می‌شود شکل غیر طبیعی از پروتئینی به نام بتا‌ آمیلوئید، نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

یک بررسی کوچک نشان می‌دهد، افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با سایر افراد، باکتری‌های بیشتری در مغز خود دارند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این یافته لازم است اما این بررسی حمایت کننده‌ی فرضیه‌ای است که بیان می‌کند بیماری‌هایی مثل آلزایمر در اثر التهاب ناشی از عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند.

از آنجا که مغزهای مبتلا به آلزایمر معمولا دارای شواهدی از التهاب عصبی هستند که احتمالا با نابود کردن نورون‌ها در پیشبرد بیماری نقش دارند، برخی پژوهشگران نقش التهاب در ایجاد آلزایمر را پذیرفته‌اند. آن‌ها بر این باورند که این التهاب می‌تواند ناشی از باکتری‌های موجود در مغز باشد، که از سد خونی مغزی عبور کرده‌اند.

سد خونی مغزی معمولا مانع از ورود میکروارگانیسم‌ها و بسیاری از مواد شمیایی می‌شود اما عملکرد این سد در افرادی که در معرض آلزایمر هستند، دچار اختلال شده و باکتری‌ها به مغز وارد می‌شوند.


مقاله مرتبط: شناسایی انواع مختلف آلزایمر


محققان بافت مغزی افراد داوطلب را بعد از مرگشان مورد بررسی قرار دادند، آن‌ها برای تشخیص وجود ژن‌های باکتریایی از توالی‌یابی DNA استفاده کردند و دریافتند توالی‌های ژنتیکی باکتریایی موجود در مغز مبتلا به آلزایمر هفت برابر دیگر افراد است و نیز ارتباط مستقیمی بین بسیاری از اختلالات ناشی از آلزایمر و سطح بالایی از خانواده آنتوباکتری مشاهده شد.

با بررسی‌های بیشتر مشخص شد باکتری با نام Propionibacterium acnes که در آکنه وجود دارد نیز می‌تواند در مغز رشد کرده و التهاب ایجاد کند، بنابراین P.acnes می‌تواند یک منبع باکتریال برای ایجاد التهاب عصبی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر باشد.

با وجود مطالعه انجام شده محققان معتقدند که برای اثبات نقش باکتری‌ها در ایجاد آلزایمر مطالعات بیشتری لازم است، به عنوان مثال لازم است سطح باکتری مغز افراد قبل و بعد از ابتلا به آلزایمر اندازه گیری و مقایسه  گردد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید