انتشار این مقاله


۱۲ کاری که افراد با اعتماد به نفس حقیقی متفاوت انجام می‌دهند

چه فکر کنی که می‌توانی، چه فکر کنی که نمی‌توانی؛ حق با توست!

اعتماد به نفس در کسوت‌های متفاوتی ظاهر می‌شود؛ از غرور دکتر عالم۱ گرفته تا صلابت بی‌سر و صدای دکتر مصدق۲ در دادگاه محاکمه! اعتماد به نفس حقیقی که درست در مقابل اعتماد به نفس کاذب برای پوشاندن تزتزل اشخاص است، شکلی دارد که مخصوص خودش است.

وقتی حرف از اعتماد به نفس است لااقل از یک چیز مطمئن هستیم: افراد با اعتماد به نفس همیشه در برابر انسان‌های مردّد دست بالا را دارند؛ چون بقیه از آن‌ها الهام می‌گیرند و این انسان‌های با اعتماد به نفس اند که وقایع را رقم می‌زنند. هنری فورد۳ در این زمینه می‌گوید:

چه فکر کنی که می‌توانی، چه فکر کنی که نمی‌توانی؛ حق با توست!

ایده‌ی فورد به ما این نکته را گوشزد می‌کند که ذهنیّت اثر قدرتمندی بر توانایی‌های شما برای موفقیت دارد؛ چیزی شبیه به همین جزء نتایج مطالعه‌ای اخیر در دانشگاه ملبورن است که نشان داد افراد با اعتماد به نفس دستمزد بیشتری دریافت کرده و سریع‌تر از هر کس دیگری در کارشان ترفیع می‌گیرند.

اهمیت یادگیری اعتماد به نفس بسیار واضح است اما این افراد چه کارهایی انجام می‌دهند که از بقیه جدا شده‌اند؟ در ادامه به ۱۲ عادت اساسی افراد با اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم تا شما حدالمقدور این رفتارها در زندگی خود بگنجانید.

۱. خوشحالی آن‌ها از درونشان سرچشمه می‌گیرد

خوشحالی عنصری حیاتی برای اعتماد به نفس است؛ چون برای اعتماد به نفس داشتن در انجام کارها، باید از چیزی که هستید، خوشحال باشید. افرادی که اعتماد به نفس درونشان غلیان می‌کند، حس لذت و رضایت را از دستاوردهایشان بدست می‌آورند، نه از چیزی که بقیه‌ی مردم درباره‌ی دستاوردهای آن‌ها فکر می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که حرف مردم مهم نیست. ما هیچ وقت نه به اندازه‌ی تعاریف بقیه خوب هستیم و نه به میزانی که بدمان را می‌گویند، بد!


مقاله‌ی مرتبط: ۳ قدم تا خوشحالی


۲. قضاوتی در کارشان نیست


افراد با اعتماد به نفس دیگران را قضاوت نمی‌کنند؛ چون می‌دانند هر کسی چیزی برای نمایش دارد و نیازی هم به این کار ندارند؛ چون مثل اکثر مردم از زیر سؤال بردن بقیه لذت نمی‌برند. مقایسه خود با دیگران محدودکننده است. انسان‌های معتمد به نفس وقتشان را صرف برانداز کردن بقیه نمی‌کنند تا ببینند در حد آن‌ها هستند یا نه.

۳. تا وقتی که از ته دل راضی نباشند، “بله” نمی‌گویند


مطالعه‌ی هدایت‌شده‌ای در دانشگاه کالیفرنیای برکلی نشان داد که هر چقدر “نه” گفتن سخت باشد، احتمال تجربه‌ی استرس، فرسایش و حتی افسردگی بیشتر است. افراد با اعتماد به نفس می‌دانند که “نهِ” به جا برای سلامتی‌شان مفید است و اعتماد به نفس کار را هم برای اظهار شفاف آن دارند. وقتی زمان نه گفتن رسید دیگر با الفاظی مثل “فک نکنم بتونم” یا “مطمئن نیستم” وقت خود و بقیه را تلف نمی‌کنند. پشتِ این “نه” با اعتماد به نفس وفا به تعهدهای قبلی برای انجام تمام و کمال آن‌ها خوابیده است.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه انتظارات ناگفته دیگران، شما را کنترل می‌کند


۴. دو تا گوش دارند و فقط یک زبان!


افراد با اعتماد به نفس بیشتر از این که حرف بزنند گوش می‌کنند؛ چون احساس نمی‌کنند که باید چیزی را اثبات نمایند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که با گوش فرا دادن فعالانه به دیگران بیشتر یاد گرفته و رشد می‌نمایند. به جای نگاه فرصت‌طلبانه به فعل‌وانفعالات برای اثبات خود، آن‌ها روی خودِ کار تمرکز می‌کنند؛ چون می‌دانند این روش بسیار لذت‌بخش‌تر بوده و بهره‌وری آن نیز بالاتر می‌باشد.

۵. با قطعیت صحبت می‌کنند


سخت می‌توانید فردی با اعتماد به نفس حقیقی پیدا کنید که عباراتی مثل “همم”، “مطمئن نیستم” و “فکر می‌کنم” بین کلام‌هایش باشد. آن‌ها صادقانه حرف می‌زنند؛ چون می‌دانند که بدون قطعیت در گفتار بقیه به حرفایشان گوش نخواهند کرد.


مقاله‌ی مرتبط: ده روش فوق‌العاده برای دستیابی به آنچه کاریزما می‌نامیم!


۶. در جستجوی پیروزی‌های کوچک هستند


افراد با اعتماد به نفس دوست دارند خودشان را با رقابت به چالش بکشند، حتی اگر تلا‌ش‌هایشان به پیروزی‌های کوچکی منتهی شود. چنین پیروزی‌های کوچکی گیرنده‌های آندروژن جدید در نواحی مغزی مسئول پاداش و انگیزه ایجاد می‌کنند. این افزایش در گیرنده‌های آندروژن تأثیر تستوسترون را افزایش می‌دهد که آن‌ هم به نوبه‌ی خود اعتماد به نفس و اشتیاق را برای برخورد با چالش‌ها بالا می‌برد. یک سری از این فتوحات کوچک اعتماد به نفس مصرفی یک ماه را تأمین می‌کند!

۷. ورزش می‌کنند


مطالعه‌ای در مؤسسه‌ی تحقیقی اُنتاریوی شرقی به این نتیجه رسید افرادی که در طول هفته ۲ بار به مدت ۱۰ هفته ورزش می‌کنند از لحاظ اجتماعی بیشتر احساس رقابت می‌کنند. همچنین درک زیبایی‌شناسی و جذابیت جنسی آن‌ها از بدن خود و نیز اعتماد به نفسشان بالاتر است. بهترین اثرات این امر، تغییرات فیزیکی نیست؛ بلکه افزایش بلافاصله‌ی اندورفین در بدن است که تفاوت ایجاد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: ۵ راه برای افزایش میزان بهره‌وری در طول روز


۸. در جستجوی توجه نیستند


مردم به وسیله‌ی کسانی که عاجزانه دنبال توجه اند خاموش می‌شوند. افراد با اعتماد به نفس می‌دانند که اگر خودشان باشند، بسیار بهتر از آن است که ثابت کنند فرد مهمی هستند. مردم زودتر روش فکرها را دریافت می‌کنند و جذب آن‌ها می‌شوند تا این که برایشان مهم باشد چه افراد یا چقدر از آن‌ها را می‌شناسید. به نظر می‌رسد افراد با اعتماد به نفس همیشه طرز فکر درستی دارند و در مقابل جلب توجه هم از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اگر در جایی اسمی از آن‌ها برده شود، سریعاً توجه همه را به سمت تیمی که با آن‌ها کار کرده‌اند منعطف می‌کنند. آن‌ها طالب تصدیق یا ستایش بقیه نیستند؛ چون ارزش درونی خود را از خودشان رسم کرده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: سنی که در آن حس عزت‌نفس شکل می‌گیرد


۹. از غلط بودن در هراس نیستند


افراد با اعتماد به نفس نمی‌ترسند که ثابت شود آن‌ها در اشتباه اند. آن‌ها دوست دارند گزینه‌های خود را برای از سر راه برداشتن موانع اظهار کنند؛ چون اگر غلط باشد خودشان چیزی یاد می‌گیرند و اگر درست باشد بقیه. افرادی که به خودشان مطمئن اند طرفیتشان را می‌شناسند و در اشتباه بودن را وسیله‌ای برای در نظر نگرفتن خود نمی‌دانند.

۱۰. فرصت‌ها را می‌ربایند


این افراد تا ببینند فرصتی چون ابر در گذر است آن را می‌ربایند. به جای نگران بودن درباره‌ی این که چه چیزی می‌تواند غلط باشد از خودشان می‌پرسند “چرا من نه؟” “چرا من نتوانم انجامش دهم؟” ترس دور و بر آن‌ها نمی‌پِلکد؛ چون می‌دانند اگر امتحان نکنند موفقیتی هم در کار نخواهد بود.

۱۱. از بقیه تمجید می‌کنند

افرادی که به خودشان اعتماد ندارند دائماً در رابطه‌های خود شک می‌کنند و بخاطر همین تلاش می‌کنند توجه به سمت آن‌ها باشد و برای اثبات ارزش خودشان همیشه بقیه را به نقد بکشند۴. در سمت مقابل افرادی قرار می‌گیرند که نگران رابطه‌هایشان نیستند؛ چون ارزش آن‌ها از درونشان تعریف می‌شود. آن‌ها به جای خود بقیه را می‌بینند که اجازه می‌دهد همه‌ی چیزهای شگفت‌آوری که بقیه انجام داده‌اند دیده شود. تمجید از بقیه برای همکاری‌شان نتیجه‌ی طبیعی این تفکر است.


مقاله‌ی مرتبط: چرا از نشان‌دادن احساسات‌مان می‌ترسیم؟


۱۲. از درخواست کمک نمی‌ترسند

افراد با اعتماد به نفس می‌دانند که درخواست کمک از دیگران باعث نمی‌شود ضعیف یا کم‌هوش به نظر برسند. آن‌ها از قدرت و ضعف خود آگاه اند و برای پر کردن خلأهایشان از دیگران درس می‌گیرند. همچنین می‌دانند یاد گرفتن امری از فردی متخصصِ آن کار راهی عالی برای بهبود وضعیت خودشان است.


پی‌نوشت:

  1. دکتر عالم، شخصیت اول فیلم “خیلی دور خیلی نزدیک” به کارگردانی رضا میرکریمی است. او جراح برجسته‌ی مغز و اعصاب است و شخصیت مغروری دارد.
  2. بعد از نهضت ملی و کودتای ۲۸ مرداد، دکتر مصدق در دادگاه نظامی محاکمه و علیرغم دفاعیه‌ی مستندی که از خود ارائه داد، به سه سال حبس انفرادی محکوم شد.
  3. هنری فورد کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی بود که شرکت خودروسازی فورد را در سال ۱۹۰۳ تأسیس کرد.
  4. در اینجا منظور از نقد، تخریب از سوی افراد غیرمتخصص است وگرنه نظرات منتقدان در هر زمینه‌ای می‌تواند سازنده و قابل احترام باشد.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید