انتشار این مقاله


اگر روزی قلبی پیدا کردید، چگونه خواهید فهمید که متعلق به یک انسان است؟

متخصصان می‌گویند که آزمایش‌های بیشتری برای نسبت دادن یک قلب به انسان مورد نیاز است. دقیقاً چه آزمایش‌هایی برای اثبات این موضوع احتیاج است؟ بر اساس چیزی که نیویورک تایمز منتشر کرده‌، حدود ۳ هفته پیش قلبی روی چمن‌های نزدیک یک ایستگاه گاز در اوهایو پیدا شده است. پلیس همچنان در تلاش است تا بفهمد این […]

متخصصان می‌گویند که آزمایش‌های بیشتری برای نسبت دادن یک قلب به انسان مورد نیاز است. دقیقاً چه آزمایش‌هایی برای اثبات این موضوع احتیاج است؟

بر اساس چیزی که نیویورک تایمز منتشر کرده‌، حدود ۳ هفته پیش قلبی روی چمن‌های نزدیک یک ایستگاه گاز در اوهایو پیدا شده است. پلیس همچنان در تلاش است تا بفهمد این اندام از کجا آمده. شکل آن شبیه قلب آدمی است ولی آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است!

حتی متخصصان هم همیشه نمی‌توانند از ظاهر یک قلب حدس بزنند که متعلق به انسان است یا مخصوص حیوان. علت موضوع شباهت قلب انسان و حیواناتی مثل خوک در اندازه است. به صورتی که با یک نگاه ساده نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

تصویر قلبی که در بالای صفحه مشاهده می‌کنید متعلق به یک خوک است! به صورت علمی ثابت شده است که قلب انسان و خوک شباهت‌های زیادی با هم دارند. خوب اکنون قلب‌های زیر را مقایسه کنید. به نتیجه‌ای رسیدید؟!

heart-virtualdr.ir-دکتر مجازی

pigs_heart_ventral_view-1یکی از تست‌هایی که ممکن است پاتولوژیستی قانونی برای شناسایی قلب انسان به کار ببرد، بررسی مقداری از خونی است که درون آن باقی مانده؛ شاید قلب ما هم در اوهایو هنوز کمی خون داشته باشد!

این تست پروتئین‌هایی را بررسی می‌کند که آنتی‌ژن نام دارند و محل حضور آن‌ها سطح سلول‌های خونیست. انواعی از این آنتی‌ژن‌ها هستند که نوع گروه خونی افراد را تعیین می‌کنند؛ A،B ، AB یا  O؟

جانوران دیگر نیز آنتی‌ژن‌های متفاوتی در سطح گلبول‌های قرمز خود دارند و به همین سبب اولین انتقال خون‌هایی که بین انسان‌ها و حیوانات، به امید نجات جان آن‌ها انجام گرفت، با شکست روبه‌رو شد. با استفاده از این تست می‌توان نوع جانوری که قلب به آن تعلق دارد را فهمید.

آزمایش دیگری که می‌توان انجام داد استخراج ماده‌ی ژنتیک سلول‌های قلب است تا یک تست دی ان ای ترتیب داد. درست است که انسان‌ها و سایر حیوانات ژن‌های مشترک بسیاری دارند ولی اختلاف‌هایی که وجود دارد برای شناسایی این که قلب متعلق به کدام جاندار است، کافی می‌باشد. هنوز معلوم نیست که ماجرای قلب اُهایو چیست؛ چون نتایج در دست بررسی می‌باشد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید