انتشار این مقاله


محققان در مراسم Ig Nobel Prize برای علم شیر یا خط انداختند!

دیشب ۲۲ سپتامبر گروهی از برندگان جایزه‌ی نوبل روی صندلی‌های تئاتر سندرز در دانشگاه هاروارد مقابل خوانندگان اپرا، نوازندگان آکاردیون و دو فرد که از سر تا پا نقره‌ای شده بودند، حضور داشتند. همه‌ی برای یک منظور و آن هم اعطای جوایز به برخی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان در سال ۲۰۱۶ بود. مراسم سالانه‌ی Ig […]

دیشب ۲۲ سپتامبر گروهی از برندگان جایزه‌ی نوبل روی صندلی‌های تئاتر سندرز در دانشگاه هاروارد مقابل خوانندگان اپرا، نوازندگان آکاردیون و دو فرد که از سر تا پا نقره‌ای شده بودند، حضور داشتند. همه‌ی برای یک منظور و آن هم اعطای جوایز به برخی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان در سال ۲۰۱۶ بود.

مراسم سالانه‌ی Ig Nobel Prize شامل تحقیقات نامتعارف علمی و یافته‌های مغایر (!) می‌باشد. در واقع این مراسم به نوعی عموزاده‌ی خود مراسم نوبل است ولی این یکی کمی طنز در خود دارد! دانشی که پشت پرده‌ی ۱۰ برنده‌ی جوایز این مراسم است عموماً باعث خنده‌ی حضار می‌شود ولی همین تحقیقات غیرمعمول موجب می‌شود تا مردم کمی عمیق‌تر راجع به علم و پرسش و پاسخ‌های دنیای عجیبش فکر کنند.

و از قضا امسال از سال‌های پیش عجیب‌تر هم شده‌است. شاید هیچ‌کدام از شما تابحال به ذهنتان هم خطور نکرده باشد که سنگ‌ها شخصیت دارند، یا این چقدر می‌توانید به دروغگوها اعتماد کنید در حالی‌که می‌دانید چقدر دروغ می‌گویند! و یا این که چگونه می‌توانید بدنتان را طوری پرورش دهید تا مثل یک بزغاله زندگی کنید! ولی کسانی هم هستند که به این جور چیزها فکر می‌کنید و از قضا دیشب هم کنار هم جمع شده بودند.

ig-nobel-ceremony-opera
یکی پس از دیگری برندگان با یک پرده‌ی آبی مخمل همراه با اعلام اسامیشان قدم برمی‌داشتند در حالی که جایزه‌ی نوبل در دستشان به چشم می‌خورد. روش سخنرانیشان هم ایدئال بود! هر کس فقط یک دقیقه وقت داشت و با پایان زمان گروهی از خوانندگام مانند یک ساعت به صدا درمی‌آمدند. (این روش برای سایر مراسم‌ها از جمله مراسمات کشور خودمان هم توصیه می‌شود!)

بعد از کلی اتفاقاتی که زیاد هم علمی نبودند نوبت به اهدای جوایز رسید. با ما همراه باشید تا با برندگان علم نامتعارف (!) امسال آشنا شوید. [برندگان جوایز نوبل آی‌جی ۲۰۱۶]

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید