انتشار این مقاله


با خودتان صحبت می‌کنید؟ ممکن است دیوانه نباشید!

اگر هنگامی که تنها‌ هستید با خود صحبت می‌کنید، می‌توانید نگران دیوانه بودن خودتان نباشید! یافته‌های اخیر محققین نشان از تاثیر مثبت مکالمه با خود، در فرآیند‌هایی نظیر تفکر و ادراک دارد. بسیاری از افراد با خود صحبت می‌کنند، اغلب آن‌ها هر از گاهی این کار را انجام می‌دهند و برخی دیگر این کار را به طور مداوم […]

اگر هنگامی که تنها‌ هستید با خود صحبت می‌کنید، می‌توانید نگران دیوانه بودن خودتان نباشید! یافته‌های اخیر محققین نشان از تاثیر مثبت مکالمه با خود، در فرآیند‌هایی نظیر تفکر و ادراک دارد.

بسیاری از افراد با خود صحبت می‌کنند، اغلب آن‌ها هر از گاهی این کار را انجام می‌دهند و برخی دیگر این کار را به طور مداوم در طول روز تکرار می‌کنند. گرچه این رفتار از دید دیگران غیر طبیعی ویا حتی آزار‌دهنده جلوه می‌کند اما تحقیقات اخیر نشان از تاثیر مکالمه با خود، در راهنمایی رفتار کودکان دارد. کودکانی که طی فعالیت‌های خود مرحله به مرحله با خود سخن می‌گویند، توانایی بالاتری برای تمرکز بر روی کار خود دارند. در واقع این عمل به عنوان یادآوری، برای انجام درست فعالیت آن‌ها خواهد بود.

برای مشاهده اثر مکالمه با خود در بزرگسالان، روان‌شناسان آزمایشی را با هدف بررسی این موضوع طراحی نمودند. در این آزمایش از داوطلبان درخواست می‌شد تا به‌دنبال اشیایی بگردند.

در یکی از آزمایش‌ها، پس از نشان دادن ۲۰ عکس به داوطلبان از آن‌ها خواسته شد تا به دنبال یکی از آن‌ها بگردند، بطور مثال به‌دنبال یک موز. در نزدیک به نیمی از تلاش‌ها از داوطلبان خواسته شد تا حین انجام جست‌جو نام شئ مورد نظر را به طور مکرر تکرار نمایند. از سایر افراد نیز خواسته شد تا در حین جست‌جو ساکت باشند. نتایج نشان از تاثیر مکالمه با خود، در مدت زمان لازم برای یافتن شئ تا مقدار ۰.۱ ثانیه بهتر از سایر افراد داشت. این در حالیست که کل زمان جستجو کمتر از ۱.۲ ثانیه بود.

Gary Lupy یکی از پژوهشگران این گروه اظهار داشت:

یکی از نکات این بررسی این است که زبان تنها، راهی برای ایجاد ارتباط با دیگران نبوده بلکه از نظر من زبان قابلیت تقویت ادراک و تفکرات را نیز داراست.

در آزمایشی دیگر، داوطلبان در تست خرید مجازی مورد ارزیابی قرار گرفته و با مشاهده تصاویری که به‌طور معمول در قفسه سوپرمارکت‌ها قابل رؤیت است از آن‌ها خواسته شد تا مثال‌هایی از اشیایی که مشاهده می‌کنند را نام ببرند. نتایج پیچیده‌تر از گذشته بود! داوطلبان حین جست‌جو برای یافتن coke با گفتن کلمه coke قابلیت یافتن سریع‌تر آن‌ها را داشتند. اما بطور مثال با گفتن «Speed Stick» برای یافتن دئودورانتی با همین نام از سرعت پایین‌ترین نسبت به شرایط ساکت برخوردار بودند. علت این موضوع احتمالا نا‌آشنا بودن لغت «Speed Stick» بوده است.

با وجود نکات ذکر شده، صحبت با خود در تمامی شرایط مفید نخواهد بود. بطور مثال در صورتی که نمی‌دانید وسیله که دنبال آن هستید چه چیزیست، تکرار نام آن کمکی به یافتن آن نخواهد کرد. اما در صورتی که می‌دانید موز به رنگ زرد بوده و از شکلی خاص برخوردار است، با گفتن نام آن، مدام ویژگی‌های موز را به مغز خود یادآوری کرده و موجب بهبود روند یافتن خود خواهید شد.

طبیعیست درک بهتر از مکانیسم پدیده‌ی تاثیر مکالمه بر روی پردازش‌های مغزی، انسان را در بهبود کیفیت فعالیت‌های خود یاری خواهد کرد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید