انتشار این مقاله


تحقیقات، میکروبیوم آلت تناسلی مردان را به عنوان یک فاکتور خطر برای HIV نشان می‌دهد

طبق یک تحقیق جدید انجام شده با محققان موسسه‌ی میلکن، گروه سلامت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن، افزایش ۱۰ برابری در جمعیت انواعی از باکتری‌هایی که در زیر پوست ختنه‌گاه آلت زندگی می‌کنند، می‌تواند شانس مردان برای ابتلا به HIV را تا ۶۳ درصد افزایش دهد. این تحقیق که در ژورنال mBio چاپ شده‌است، برای […]

طبق یک تحقیق جدید انجام شده با محققان موسسه‌ی میلکن، گروه سلامت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن، افزایش ۱۰ برابری در جمعیت انواعی از باکتری‌هایی که در زیر پوست ختنه‌گاه آلت زندگی می‌کنند، می‌تواند شانس مردان برای ابتلا به HIV را تا ۶۳ درصد افزایش دهد. این تحقیق که در ژورنال mBio چاپ شده‌است، برای اولین بار نشام می‌دهد که ممکن است باکتری آلتی خطری برای ابتلا به HIV در مردان باشد که قبلا شناخته نشده‌است. علاوه‌براین، محققان اظهار می‌کنند که این فاکتور خطر، از طریق رایطه‌ی جنسی قابل انتقال می‌باشد.

تحقیقات اولیه‌ی میکروبیوم‌های انسانی_ تجمعی از میکروب‌ها که در درون یا روی بدن انسان زندگی می‌کنند_ را با شرایط سلامتی متفاوت مرتبط کرده‌است، اما در مورد نقش میکروبیوم آلت که با سلامت مردان مرتبط است، شناخت کمی وجود دارد.  محققان با آزمایش اینکه آیا تجمع باکتری‌های زندگی کننده زیر پوست غلاف سر آلت با HIV آلوده می‌شوند یا HIV منفی باقی می‌مانند، ارتباطی بین تعداد باکتری‌های بی‌هوازی_ باکتری‌هایی که در محیط های کم اکسیژن رشد می‌کنند_ و خطر ابتلا به HIV را نشان می‌دهند.

کندی لیو، MD ،MPH، PhD ، نویسنده‌ی اول تحقیق و پروفسور کمک تحقیق سلامت محیطی و حرفه‌ای در مدرسه‌ی SPH میلکن، می‌گوید:” این نخستین تحقیقی است که اظهار می‌کند باکتری‌های ساکن آلت می‌تواند فاکتور خطری مطلق برای HIV در مردان باشد. داشتن باکتری‌های بی‌هوازی بیشتر با افزایش خطر ابتلا به HIV مرتبط است.” لیو همچنین به عنوان سرپزشک مرکز عملکرد مقاومت آنتی‌بیوتیکی،در موسسه‌ی SPH میلکن فعالیت می‌کند.

محققان، این تحقیق را با استفاده از سواب‌های جمع‌آوری شده از مردان غیرمختون ناهمجنس‌باز در راکای، کشور اوگاندا، در طول یک تحقیق کلینیکی بزرگ دوساله، بررسی کردند. در طول این آزمایش، ۴۶ مرد با HIV آلوده شدند. برای فهم بهتر اینکه چگونه میکروبیوم آلت بین مردانی که در طول تحقیق به HIV آلوده شدند و مردانی که به HIV آلوده نشدند تفاوت دارد، ۱۳۶ مردی که در طول کنترل آلوده‌نشده به HIV باقی‌ماندند نیز مورد بررسی قرارگرفتند. محققان، با استفاده از روش‌های مولکولی، فراوانی باکتری آلتی که زیر پوست غلاف آلت زندگی می‌کنند را اندازه‌گیری کرده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که افزایش ۱۰ برابری چهار نوع باکتری بی‌هوازی( پروتلا، دیالیستر، فینه‌گلدیا و پپتوفیفیلوس) با افزایش خطر ابتلا به HIV  از ۵۴ درصد تا ۶۳ درصد مرتبط است.

راه بالقوه‌ای که میکروبیوم آلت می‌تواند خطر HIV را افزایش دهد، مسبب تولید فاکتورهای ایمنی می‌شود که سلول‌‌های هدف HIV را به سمت آلت جذب می‌کند. محققان دریافتند که داشتن مقدار بیشتری از باکتری‌های بی‌هوازی آلتی با تولید مواد شیمیایی خاصی بنام سیتوکین‌ها که قادر به نوسازی و احیای سلول‌های ایمنی هستند، مرتبط است. لانس پرایس، PhD ، نویسنده‌ی ارشد و پروفسور سلامت حرفه‌ای و محیطی در موسسه‌ی SPH میلکن می‌گوید:” سلول‌های ایمنی وسیله‌ی دستیابی HIV به بدن هستند. تحقیقات ما نشان می‌دهند که بعضی باکتری‌ها هشداردهنده‌های شیمیایی تولید می‌کنند که سلول‌های ایمنی را به سمت آلت، جایی که آن‌ها بسیار آسان‌تر با HIV آلوده می‌شوند، می‌کشاند. در مورد پاتوژن‌های دیگر، این موضوع می‌تواند مفید و خوب باشد، چون سلول‌های ایمنی می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کند اما در مورد HIV دقیقا برعکس است.”

محققان امیدوارند که این تحقیق و تحقیق‌های مشابهش، منجربه راه‌های جدید برای محافظت هردو جنس مذکر و مونث از عفونت به HIV  شوند. برای مثال، احتمال دارد کاهش انتخابی در مقدار باکتری‌های هوازی روی اندام‌های تناسلی و در نتیجه‌ی آن، کاهش سلول‌های ایمنی درگیر شده و سرایت بیماری HIV ، ممکن شود. رابرت کاول، پزشک بیماری‌های عفونی ، ایمنی شناس ارشد تحقیق و پروفسور دانشگاه تورنتو می‌گوید:” همه‌ی کاری که ما انجام دادیم، پیدا کردن راهکارهای موثر برای کاهش انتقال HIV را هدف قرار داد. این‌کار به ما کمک می‌کند که بفهمیم چگونه ختنه‌ی پزشکی جنس مذکر، ابتلا به HIV در مردان را کاهش می‌دهد و به مداخلات جدید برای کاهش خطر HIV در آینده اشاره می‌کند.”

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید