انتشار این مقاله


ویروس HIV ریسک بیماری قلبی را دو‌‌برابر می‌کند

بررسی‌ها و مطالعات بر روی ۱۵۳ کشور نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی مرتبط با HIV در ۲۰ سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

ویروس HIV ریسک بیماری قلبی را دو‌‌برابر می‌کند.

بررسی ها و مطالعات بر روی ۱۵۳ کشور نشان می‌دهد که بیماری‌های قلبی مرتبط با HIV در ۲۰ سال گذشته بیش از سه برابر شده است، زیرا افراد مبتلا به HIV بیشتری زنده می‌مانند.

طبق مطالعه، بیش از دو سوم بیماری های مرتبط با بیماری ایدز در مناطق جنوب صحرای آفریقا و آسیا و اقیانوسیه رخ داده است. همچنین طی بررسی ها در برخی از مناطق جهان، HIV همچون عوامل شناخته شده ریسک فاکتور مانند رژیم غذایی و شیوه زندگی به عنوان یک عامل اصلی بیماری قلبی است.

بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به HIV مبتلا هستند و این تعداد در حال افزایش است. اعتقاد بر این است که HIV ممکن است التهاب عروق خونی ایجاد کند و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

همچنین تصور می‌شود که  HIVممکن است با افزایش سطح چربی خون و تاثیر بر توانایی بدن برای تنظیم میزان قند خون در ابتلا به بیماری قلبی موثر باشد.


بیشتر بخوانید: 


دکتر انوپ شاه، از دانشگاه خبرگزاری ادینبورگ، گفت: “این مطالعه در هنگام برنامه ریزی سیاست های پیشگیرانه قلب و عروق در کشورهای کم درآمد که میزان ابتلا به HIV  بالاست و بیماری های قلبی و عروقی در حال رشد است، اهمیت دارد.” او مدرس بالینی کاردولوژی در دانشگاه است.

جرمی پیرسون می‌گوید: “ما اکنون شواهد واضح داریم که خطر ابتلا به بیماری قلبی و گردش خون در هنگام ابتلا بهHIV دو برابر می‌شود. این اخبار پیامدهای مهم بهداشت عمومی را در سطح جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه در آفریقا که بار ویروس HIV بالاتر است، دارد.” ایشان مدرس پزشکی وابسته به بنیاد قلب بریتانیا هستند.

پیرسون همچنین می‌گوید: “اثرات یک بیماری بر بیماری دیگر اغلب درک نمی‌شود، اما با پیر شدن یک جمعیت، تعداد افرادی که بیش از یک بیماری را تجربه می‌کنند، افزایش می‌یابد.” ” ضروری است که ما این شرایط و ارتباط بین بیماری ها را درک کنیم تا بتوانیم بهترین درمان ‌ها را برای بیماران ارائه دهیم”.

این یافته‌ها اخیرا در مجله Circulation منتشر شده است.

ارسلان رنجبر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید