انتشار این مقاله


افراد باهوش محل نشستن خود را تصادفی انتخاب نمی‌کنند!

با انتخاب جایگاه خود در یک جلسه، پیام‌هایی را در مورد خودمان به دیگر اعضای گروه منتقل می‌کنیم.

هر هفته با برخی از اعضای تیمم جلسه مربیگری دارم. در اتاقی که اغلب برای جلسات استفاده می‌شود، ۵ صندلی وجود دارد. متوجه شدم که اعضای مختلف تیم هر جلسه، صندلی‌ خاصی را انتخاب کردند که می‌تواند تفاوت ایجاد کند!

موقعیت صندلی‌ چیزهای زیادی را درموردتان آشکار می‌کند!

با انتخاب جایگاه خود در یک جلسه، پیام‌هایی را در مورد خودمان به دیگر اعضای گروه منتقل می‌کنیم. این تصمیمات تصادفی نیستند و قدرت واقعی را در آن اتاق مشخص می‌کنند.
مشاهده‌ی صندلی انتخاب‌شده توسط فرد، مانند مشاهده‌ی زبان بدن، می‌تواند میزان نزدیکی آن فرد به دیگر اعضای گروه را مشخص کند. حتی انگیزه‌های شخصی نیز می‌تواند از این طریق آشکار شوند. اگر این اصول کلیدی را درک کنیم، می‌توانیم از این دانش برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنیم.


مقاله مرتبط: زبان بدن (۱): معارفه


برای روابط صمیمی، زیاد در مورد محل نشستن خود فکر نمیکنیم. اکثر زوج‌ها ترجیح می‌دهند کنار هم بنشینند که نشان‌دهنده‌ی ذهنیتی تساوی‌گرا و مشوق همکاری است. نشستن در کنار یکدیگر می‌تواند رقابتی یا دفاعی باشد.
وقتی بحث در مورد کار باشد، همه چیز می‌تواند پیچیده‌تر شود. معمولا نسبت به همکارانتان به اندازه‌ی شریکتان نزدیک نیستید، هم نمی‌خواهید بیش از حد دور باشید و هم نمی‌خواهید وارد حریم شخصی آن‌ها شوید. شاید ایجاد توازن دشوار باشد، اما سعی خواهیم کرد برخی از بهترین شیوه‌ها را برای انتخاب صندلی در محل کار را تشریح کنیم. با ما همراه باشید!

یک نقطه‌ی تصادفی را انتخاب نکنید؛ هدف داشته باشید

برای هر موقعیتی، قبل از تلاش برای یادگیری و اعمال مهارت‌های جدید، تفکرات خود را شکل دهید. اگر ارائه دارید نباید تهیه‌ی اسلاید، نتیجه‌گیری و آماده‌کردن سخنرانی را فراموش کنید.
تعداد کمی از مردم از قبل از نشستن درباره‌ی نتیجه‌ای که امیدوارند از بودن در آن جلسه یا رویداد به دست آورند، فکر می‌کنند. آن‌ها ممکن است در اواخر یا به طور تصادفی یک نقطه را انتخاب کنند. این کار شاید گاهی اوقات جواب بدهد، اما اگر بتوانید با قصد مشخص وارد جلسه‌ای شوید، شانس بیشتری برای دستیابی به اهداف خود دارید. بخش عمده‌ای از خواسته‌هایتان بر اساس محل نشستن به دست می‌آید.

بهترین نقطه برای ایجاد اعتماد

اگر میخواهید اعتماد کسی را که رابطه‌ی نزدیکی با او ندارید به دست آورید، بهتر است صندلی را طوری انتخاب کنید که به‌جای حالت دفاعی، حس همکاری را القا کند. شرایطی که نیاز به جلب اعتماد دارید عبارتند از فروش محصول، آموزش فرد دیگر یا شرکت در مصاحبه‌ی شغلی که در این موقعیت‌ها می‌خواهید ظرفیت خود را برای کار با دیگران نشان دهید.

گوشه‌ی میز را برای نشستن انتخاب کنید

برای موقعیت‌هایی که نیاز به ایجاد اعتماد دارید، انتخاب گوشه نسبت به سایر نقاط مزیت بیشتری دارد. با نشستن در کنار یک فرد به‌صورت مورب می‌توانید اسناد و یا یادداشت‌ها را با هم مرور کنید. با این کار به‌راحتی می‌توانید زبان بدن را مشاهده کنید که می‌گوید “من در کنار تو هستم”.

نشستن در سمت مخالف افراد می‌تواند شما را بیش‌ از حد رقابتی یا تهاجمی معرفی کند. همچنین نشستن در کنار افراد برای جلسات اولیه بیش‌ازحد صمیمی می‌باشد.

در سمت راست بنشینید

اینکه کدام گوشه را انتخاب می‌کنید نیز تفاوت ایجاد می‌کند. انتخاب سمت راست کم‌خطرتر از نشستن در سمت چپ است و این شاید به این دلیل باشد که اکثر مردم راست دست هستند. بعید است که فردی راست‌دست که در کنارتان نشسته است، بتواند با دست غیرغالب (چپ) که به شما نزدیک‌تر است به شما آسیب بزند.

اجازه دهید دیگر افراد پشت به دیوار بنشینند!

با وجود دیوار یا صفحه نمایش جامد پشت فرد، فرد دیگر احساس امنیت بیشتری خواهد کرد. هیچ تهدیدی به‌علت حضور فردی پشت در یا شکستن شیشه وجود ندارد. فردی که پشت به دیوار است و دیدی کلی از درب دارد، در موقعیت قدرت است.

نقطه‌ای برای نشان دادن اینکه رهبری قابل اتکا هستید

آیا در حال حاضر در موقعیت رهبری هستید یا می‌خواهید برای ارتقا خود گام بردارید؟ می‌خواهید صندلی را انتخاب کنید که قدرت و شایستگی شما را نشان دهد؟

در رأس میز بنشینید

اگر می‌توانید، نقطه‌ای در رأس میز انتخاب کنید. اکثر ما به‌طور پیش‌فرض معتقدیم که آن صندلی، جایگاه قدرتمندترین فرد است. نشستن در آن نقطه، راهي براي رسيدن به نقش رهبري در ذهن مخاطبان شما است.


از درب دور بمانید

قدرت ناشی از نشستن در رأس میز می‌تواند به‌سادگی با نشستن پشت به درب خنثی شود. قوی‌ترین نقطه موقعیت رأسی است که در آن پشت به دیوار یا صفحه نمایش قرار دارید. دلیل نیز همان است که در مورد جلب اعتماد گفته شد. پشت به درب بودن، فرصتی برای مدیریت فضا باقی نمی‌گذارد، زیرا افراد در پشت سر شما می‌توانند وارد یا خارج شوند.

اگر نمی‌توانید در رأس میز بنشینید، صندلی میانی را انتخاب کنید

گاهی رئیس یا یکی از مقامات عالی‌رتبه موقعیت رأسی را اشغال می‌کند. شاید در اداره‌تان قانون ناگفته‌ای برای جایگاه رأسی مدیر وجود دارد. در این صورت، در موقعیت میانی بنشینید.
موقعیت میانی موقعیتی عالی است زیرا اجازه واسطه‌شدن می‌دهد. زبان بدن شما از صندلی میانی می‌تواند نشان دهد که برای مرتبط کردن ایده‌ها و جمع‌آوری افراد آماده هستید.

افرادی که در وسط نشسته‌اند، تمایل به مطرح کردن سوال و ادامه دادن بحث دارند. احاطه شدن توسط دیگران، موقعیتی امنی ایجاد می‌کند که برای افراد نیازمند اعتماد به نفس لازم است.

سازمان‌دهندگان می‌توانند همه را درگیر کنند

برگزارکنندگان رویداد و رهبران می‌توانند از روانشناسی تنظیم صندلی برای اجرای هموارتر جلسات و برنامه بهره ببرند. برای برگزاری کمپین، کلاس آموزشی، و یا آموزش گروهی از مردم، گزینه‌هایی برای انتخاب صندلی برای بهبود نتایج برای خود و مخاطبانتان وجود دارد.

به جای میز مربعی یا مستطیلی از میز گرد استفاده کنید

از آنجا که در این حالت هیچ موقعیت رأسی وجود ندارد، همه فرصت مشارکت مساوی در بحث را دارند. میز گرد این زمینه را فراهم می‌کند تا همه احساس قدرت و صدای واضحی داشته باشند. همچنین در میز گرد می‌توان همه را مشاهده کرد، که در میز مربعی این امکان وجود ندارد.
در یک میز مستقیم، احتمال بیشتری برای این‌که افراد در مقابل هم قرار گیرند وجود دارد. نشستن در مقابل افراد، بیشتر از رضایت باعث کشمکش می‌شود. به یاد داشته باشید که این مکان اغلب محل مخالفت است.

از ایجاد ردیف خودداری کنید

تا چندی پیش (و احتمالا تا سال‌ها بعد در کشور ما)، دانش آموزان در ردیف‌های روبه ‌جلو می‌نشستند. این نوع نشستن شاید سازمان‌دهی‌شده به نظر برسد، اما راه مؤثری برای ایجاد ارتباط و یادگیری از یکدیگر نیست. بسیاری از کلاس‌های درس از این پیکربندی خشک جدا شده‌اند. قرار دادن صندلی‌ها به‌شکل نعل اسبی یا دور یک میز گرد در گروه‌های کوچک بهتر است.
هرکجا ردیف وجود داشته باشد، یک سلسله مراتب توجه هم داریم. دانش آموزان باتوجه بالا می‌خواهند در ردیف‌های جلو و یا وسط قرار گیرند. افرادی که در سمت چپ و عقب اتاق باشند، دچار جدایی و حواس‌پرتی می‌شوند.
اگر می‌خواهید همه شرکت‌کننده باشند، آن‌ها را در گروه‌های کوچک و دور یک میز گرد قرار دهید. به‌این ترتیب، به‌جای این‌که فقط روی افرادی که در جلو نشستند تمرکز داشته‌باشید به مه توجه می‌کنید. در گروه‌های کوچک، همه فرصت بیشتری برای ارتباط دارند و نمی‌تواند پنهان شوند!

با داشتن این دانش، می‌توانید تصمیمات آگاهانه برای نشستن اتخاذ کنید که برای رسیدن به اهدافتان مفید است. حتما متوجه تغییراتی در ارتباط با تاثیرگذاری خود در جلسات خواهید شد و دیگران تحت‌تاثیر تغییرات محسوس در زبان بدن و قدرت نفوذ ناشی از مکان نشستن شما قرار خواهند گرفت.

شاید دیگر از این‌ نترسیم که فرد سمت چپ، روی ما شمشیر بکشد، اما هنوز هم تمایل به باور فرد سمت راست بیشتر است. تاریخ تدبیرهای مخصوص نشستن حائز اهمیت است، حتی با این که بسیاری از توجیهات اولیه برای این سنت‌ها فراموش شده اند.
تاثیر میز گرد در ایجاد همکاری و نشستن در رأس برای انتقال حس قدرت را از یاد نبرید!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید