انتشار این مقاله


وزن مناسب لازمه اسپرم سالم

مطالعات جدید نشان از تاثیر تناسب اندام بر سلامت اسپرم‌ها دارد به نظر می‌رسد پیش از تصمیم برای پدر شدن، سعی در درمان چاقی خود کنید! پژوهشگران دانشگاه ملبورن با استفاده از روش IVF یا in vitro fertilization اقدام به ساختن رویان‌هایی از اسپرم موش‌های چاق و نرمال کرده و به بررسی اثر چاقی پدران بر […]

مطالعات جدید نشان از تاثیر تناسب اندام بر سلامت اسپرم‌ها دارد به نظر می‌رسد پیش از تصمیم برای پدر شدن، سعی در درمان چاقی خود کنید!

پژوهشگران دانشگاه ملبورن با استفاده از روش IVF یا in vitro fertilization اقدام به ساختن رویان‌هایی از اسپرم موش‌های چاق و نرمال کرده و به بررسی اثر چاقی پدران بر رویان‌های شکل گرفته و تکوین آن‌ها پرداختند.

IVF روشی برای بارداری‌های خارج رحمی محسوب می‌شود که امروزه طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است. مراحل اصلی این روش شامل موارد زیر است:

مرحله اول: القای تخمک‌گذاری

مرحله دوم: بازیابی تخم

مرحله سوم: بارورسازی

مرحله چهارم: انتقال جنین به رحم

نتایج نشان داد تکوین رویان‌هایی که پدران آن‌ها مشکل اضافه وزن داشتند با تاخیر قابل توجهی روبرو شده است. این تاخیر شامل فرآیند لانه‌گزینی و تکوین سلول‌ها می‌باشد. از نظر کمی تفاوت ایجاد شده عددی برابر با ۱۵٪ را نشان می‌دهد. اما طبیعتا برای تعمیم نتایج به انسان نیاز به بررسی‌های گسترده‌تر خواهد بود.

نزدیک به ۷۵٪ از مردان استرالیایی دچار اضافه‌وزن هستند. استرالیا مشکل بالقوه‌ای در اضافه وزن مردانی که در سن باروری خود هستند وجود دارد. این میزان در سه دهه گذشته بیش از ۳ برابر شده است. اسپرم‌ها برای ایجاد حیات نسل بعد باید بسیار سالم باشند و ایجاد حیات بزرگ‌ترین حرکت قابل انجام از سوی انسان خواهد بود.

از نگاهی تخصصی‌تر اختلالات هورمونی در مردان بیضه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و تولید اسپرم‌ها را محدود می‌كند. علت این موضوع تاثیر چربی بر تبدیل هورمون تستسترون به استروژن می‌باشد. این تغییرات موجب تضعیف قدرت جنسی و عملکرد سیستم تولید‌مثلی می‌گردد.

تحقیقات گذشته نشان از افزایش احتمال ناباروری در مردان چاق داشته است. این مشکل به‌طور عمده از کاهش تعداد اسپرم‌ها در این افراد ناشی می‌شود. در سویی دیگر تحقیقات نشان از تاثیر چاقی  در مادران حین بارداری شانس تاخیر‌های تکوینی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر در آینده را افزایش می‌دهد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید