انتشار این مقاله


تاثیر نمایشنامه‌های شکسپیر بر ضربان قلب

در جهانی که خشونت در صفحات نمایش رایج شده است، شرکت سلطنتی شکسپیر بریتانیا به علم روی آورده تا کشف کند، آیا هنوز هم این نمایشنامه‌نویس قادر است ضربان قلب ما را به بیش از آنچه که ۴۰۰ سال قبل بود، ببرد. شرکت تئاتری که به تازگی معروف شده ، شروع به اندازه گیری ضربان مخاطبان […]

در جهانی که خشونت در صفحات نمایش رایج شده است، شرکت سلطنتی شکسپیر بریتانیا به علم روی آورده تا کشف کند، آیا هنوز هم این نمایشنامه‌نویس قادر است ضربان قلب ما را به بیش از آنچه که ۴۰۰ سال قبل بود، ببرد.

شرکت تئاتری که به تازگی معروف شده ، شروع به اندازه گیری ضربان مخاطبان در مواجهه با برخی از صحنه های مخرب که توسط شکسپیر در تراژدی رومی “تیتوس اندرونیکوس” نوشته شده است ، کرده اند.

این نمایش ، که گمان می رود بین سالهای ۱۵۸۸ و ۱۵۹۳ نوشته شده است، داستان انتقام و کشتار مرگبار است.

در یک صحنه، Lavinia پس از آن که مسیحیان دست و زبان او را قطع کردند، در حالت خونین بر روی صحنه پیچ و تاب میخورد.

معروف است که تماشاچیان در طول اجرای این نمایش در صحنه های شوکه کننده و ظالمانه اجرا ، بیهوش شده اند و یا استفراغ کرده اند.

Becky Loftus ، رئیس مخاطبان در RSC، رهبری پژوهش نوآورانه برای اندازه گیری واکنش ها به حاصل کارهای نویسندگان انگلیسی رنسانس را بر عهده گرفته است.

Loftus به خبرگزاری AFP گفت:

این مشخصا خونین ترین نمایشنامه شکسپیر است … و به دلیل میزان خشونت در آن، می تواند کاملا دو قطبی کننده باشد. آیا امروزه ما به دلیل چیزهایی مانند (نمایش تلویزیونی) “Game of Thrones” به خشونت عادت کرده ایم؟
مطالعه تطبیقی در تئاتر و در جریان پخش زنده سینما در استراتفورد – شهری در مرکز انگلستان که شکسپیر در سال ۱۵۶۴ آنجا متولد شد- انجام می شود.
بعضی از مردم فکر می کنند رفتن به سینما به خوبی تئاتر نیست ، زیرا شما چنان تاثیری را که وقتی در یک اتاق هستید و مردم در مقابل شما اجرا می کنند را نمی گیرید. اما بعضی از مردم می گویند که سینما رفتن مانند، داشتن بهترین صندلی در خانه است و ویو نزدیک تری را می بینید.

بسیاری از شرکت کنندگان در این مطالعه، از جمله دانشمند ۶۰ ساله Sharon Faulkner ، گفتند که بیشتر به تئاتر تعهد دارند.

“تئاتر به همه حسهای شما احترام می گذارد. بجای اینکه فقط بصری و شنوایی باشد، حس بویایی هم وجود دارد. بنابراین من فکر می کنم این بسیار واقعی است.”

غریزه بنیادی انسان

در یک جلسه توجیهی قبل از اجرای نمایش، یک گروه از شرکت کنندگان در مورد احساساتشان صحبت کردند و از آنها خواسته شد تا قبل از صحنۀ شروع ، در صندلی های خود در تئاتر بنشینند و نفس عمیق بکشند.

Faulkner و دوست داوطلب اش Jamie Megson می گویند کسانی که به تئاتر می روند، می تواند به خاطر اجرا احساساتی شوند، اما معمولا از ضربان هایشان بی اطلاع اند، زیرا مانیتورهای سیاه ضربان قلب به مچ دستشان محدود می شود.

Megson 27 ساله، معلم انگلیسی، گفت:

شما در بازی های اجرا گم شده اید، بنابراین سخت است که بگویم در برخی لحظات شدیدتر از دیگر لحظات بوده است.

با وجودی که نتایج کامل این مطالعه تا اواخر امسال انتظار نمی رود که کامل شود، یک تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که ضربان قلب افزایش می یابد به این دلیل که تماشاگران متوجه می شوند که لحظه ای از خشونت ممکن است قریب الوقوع باشد.

“Pippa Bailey از Ipsos Mori، یک شرکت تحقیقاتی است که در انجام این مطالعه کمک می کند،” بزرگترین واکنش در جنگیدن یا گریختن از غرایز انسانی پایه است. بر فرض هنگامی که اتفاقی می افتد، شما می ایستید و مبارزه می کنید و یا زمانی که آدرنالین تولید می شود ، پا به فرار می گذارید؟”

شرکت کنندگان در طول عملکرد تحت نظارت قرار می گیرند و پس از خروج در یک مصاحبه شرکت می کنند.

Bailey گفت:

ما در حال ضبط صدای جایی هستیم که آن را بررسی خواهیم کرد تا ارتباطات احساسی مردم را در آنچه که آنها می گویند ، با نگاهی به انتخاب کلمات و احساسات در صدایشان ، بیابیم.

RSC قبلا به پرسشنامه ها متکی بوده تا بتوانند تاثیرات تولیدات خود را درک کنند. Megson گفت او بیشتر متاثر از تعامل میان شخصیت ها بوده، مانند زمانی که عموی لاویینا پس از حمله وحشیانه او را پیش پدرش تیتوس می برد، تا لحظاتی که خشونت شدید داشته مانند سرهای بریده ای که روی صحنه آورده شده اند.

او گفت:

این بازیگری است که عنصر تکان دهنده ای است، احساساتی که نشان می دهد تاثیر شدیدتری از عامل فاجعه و شوک دارد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید