انتشار این مقاله


نسل جدید باتری‌ها: شارژ کامل دیوایس تنها در ۹ ثانیه!

منبع انرژی یونی که می‌تواند تنها در ۹ ثانیه کاملا شارژ شود!

تصور کنید در زمانی که صرف خواندن دو کلمه‌ی اول این جمله کرده‌اید، تمام دیوایس‌های الکتریکی خود را شارژ کنید!

تکنولوژی جدید باتری‌ها که در دانشگاه MIT در حال رشد است، اکنون رسانه‌های زیادی را تحت تأثیر قرار داده است و منبع انرژی لیتیم-یونی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند در چند ثانیه کاملا شارژ شود! با این که اطلاعات زیادی در دسترس نیست، می‌توان گفت این کیت چندان مهم به نظر نمی‌رسد.
شواهد موجود در نامه‌ای که توسط Byoungwoo Kang و Gerbrand Ceder از دانشگاه MIT نوشته شده است، ابداع الکترودهایی از جنس یون لیتیم فسفات را توصیف می‌کند. انتشار این مطالب در مجله‌ی Nature نشان از اهمیت آن دارد.
بنا بر کانال، Kang و Ceder موفق به طراحی سلول‌های باتری شده‌اند که می‌تواند در زمانی کمتر از چیزی که برای خواندن دو کلمه از این مطلب صرف می‌کنید، شارژ شود.
در این طرح، به نظر می‌رسد که دو محقق ویژگی‌ کاتدهای یون لیتیم آهن فسفات را با اضافه کردن لایه‌ای از گلاس لیتیم بهبود بخشیده‌اند که به الکترود کمک می‌کند به پتانسیل بیشتری به عنوان حامل یون‌های لیتیم دست پیدا کند. هر چقدر یون‌های بیشتری امکان حرکت داشته باشند، جریان الکتریسیته نیز بیشتر خواهد شد. سرعت شارژ شدن و خالی شدن باتری می‌تواند با توجه به این ادعا، بسیار بهبود یابد؛ در حقیقت شارژ کامل آن تنها ۹ ثانیه به طول خواهد انجامید.

شارژ باتری‌های یون لیتیم معمولی، چند ساعت طول می‌کشد، بنابراین این تکنولوژی می‌تواند بسیار حیرت‌انگیز باشد. ماشین الکتریکی حیرت‌انگیز Tesla Roadster را در نظر بگیرید که با باتری‌های یون لیتیم کار می‌کند؛ می‌توان گفت بزرگ‌ترین پاشنه‌ی آشیل آن زمان فراوانی است که برای پر شدن مجدد باتری‌اش صرف می‌شود.

شارژ سریع برای‌ گوشی‌های هوشمند یا گجت‌ها تنها اندکی جذاب به نظر می‌رسد، چرا؟
طبیعتاً خریدن یک باتریِ اضافه و شارژی مشابه آن چه اکنون در دسترس است، بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود بنابراین شاید عاقلانه‌تر باشد هر از گاهی اجازه دهید باتری‌ کاملاً تخلیه شود تا این که کیتی تهیه کنید که می‌تواند در ۹ ثانیه باتری را پر کند. (فرض کنیم میزان قدرتی که در نهایت می‌توانند به وجود آورند مشابه یک اجاق است؛ حتی در صورتی که بتوان سیستمی طراحی کرد که بدون ذوب کردن دیوایس آن را در ۹ ثانیه شارژ کند، به طراحی و سیم‌پیچی خاصی نیاز خواهد داشت که سبب می‌شوند این باتری‌ها بزرگ و بسیار گران شوند).

با این حال، ایده‌ی ماشین‌های الکتریکی که می‌تواند به سرعت شارژ شوند فوق‌العاده به نظر می‌رسد، نه؟ پاسخ، بر خلاف انتظارتان منفی است! باتری‌های لیتیم-تیتانیت که به الکتروماشین‌ها امکان شارژشدن در چند دقیقه را می‌دهند، مدتی است که در بازار موجود هستند و چنین وسایل نقلیه‌ای وجود دارند.

این محققان که به نظر نمی‌رسد از درمیان گذاشتن ایده‌ی خود با سایر ژورنالیست‌ها ابایی داشته باشند (شاید هم این امر ساخته و پرداخته‌ی نشریات باشد و حقیقت نداشته باشد)، هنوز کیت شارژ فوق سریع را بین جامعه‌ی علمی ادعا نمی‌کنند؛ بلکه تنها تخلیه‌ی شارژ سریع را مطرح ساخته‌اند. در این زمان، نشریات زیادی نیستند که به طور دقیق این مسأله را بررسی کرده باشند.
MIT Tech Review یکی از محدود نشریاتی است که با دیدی صحیح به بررسی موضوع پرداخته است و اظهار دارد چیزی که درباره‌ی تخلیه‌ی شارژ بسیار سریع از آن یاد می‌کنیم، می‌تواند سریع نیز شارژ شود.

تخلیه‌ی شارژ سریع به نوبه‌ی خود جالب است؛ چرا که می‌تواند رقیبی برای التراکاپاسیتورها در زمینه‌ی شتاب سریع خودروهای هیبریدی باشد، خصوصاً انواعی که مقداری از انرژی جنبشی را در حین ترمز از دست می‌دهند و باید به شکل شتابی مناسب، آن را بازگردانند.
خودروهای مسابقه‌ی F1 از این دسته ماشین‌ها هستند که به زودی از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.
با همه‌ی این وجود، این تکنولوژی به نظر نمی‌رسد که ارزش میزان توجهی که در حال دریافت است را داشته باشد؛ خصوصاً هنگامی که با کیت‌های جا افتاده‌تری نظیر لیتیم-تیتانیت مقایسه می‌شود.
با این حال، ابداع این دانشمندان توسط دو کمپانی تا کنون حمایت شده‌است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید