انتشار این مقاله


اموجی‌ها در خدمت علم، برای درک احساس و شوخ‌طبعی

آیکون‌های اموجی به دانشمندان کمک کرده است تا کامپیوترها را برای درک شوخ‌طبعی آموزش دهند.

آیکون‌های اموجی به دانشمندان کمک کرده است تا کامپیوترها را برای درک شوخ‌طبعی آموزش دهند. محققان با استفاده از ۱.۲ میلیارد توییت که شامل حداقل یکی از ۶۴ اموجی محبوب  بود، موفق به طراحی DeepMoji شده‌اند.

این الگوریتم ابتدا یاد گرفت که کدام اموجی احتمال دارد استفاده شود و سپس برای تشخیص شوخ‌طبعی آموزش دید. این کار امکان تشخیص گفتار تنفرآمیز را سریع‌تر از انسان‌ فراهم کرده است.

این تکنولوژی همچنین می‌تواند به منظور ارزیابی احساس واقعی مردم نسبت به برندهای مختلف یا برای بهبود تحربه‌ی کاربری با برنامه‌های هوشمندی نظیر chatbotها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

“چون ما در شرایطی مثل چت کردن نمی‌توانیم از توانایی‌های تون صدا و زبان بدن برای زمینه‌سازی استفاده نمائیم، اموجی‌ها راهی برای انجام آنلاین چنین عملی هستند.” این نظر پروفسور Iyad Rahwan است. پروفسور Iyad Rahwan و Bjarke Felbo، دانشجوی فارغ‌التحصیل، وبسایتی را طراحی کرده‌اند که از مردم دعوت می‌کند که با ثبت‌نام و یادداشت گذاشتن در آن، به آموزش DeepMoji کمک نمایند. همچنین آن‌ها در نظر دارند کد الگوریتم خود را برای استفاده‌ی دیگر محققان در دسترس قرار دهند.

پروفسور Kerstin Dautenhahn که برهمکنش‌های انسان و ماشین را در دانشگاه هرتفوردشایر مطالعه می‌کند، چنین توضیح می‌دهد:

استفاده از اموجی‌ها به عنوان نشانه برای ایجاد شبکه‌های عصبی ایده‌ی بسیار خوبی است. به کاربردن آن در توییت‌ها نیز انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد؛ چون ارتباطات مجازی بسیار فقیرتر از مراودات چهره‌به‌چهره هستند. بنابراین شانس کارکرد این الگوریتم‌ها بهتر است.

از جالب بودن این تحقیقات که بگذریم، آیا انسان از فهمیدن چیزهایی که خلق می‌کند، مثل تأثیرات همین توییت‌ها بر دیگران، خوشحال خواهد شد؟

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید