انتشار این مقاله


تولید غذا از برق!

محققان دسته‌ای از پروتئین‌های تک‌سلولی را ساخته‌اند که برای مصرف به عنوان غذا مواد مغذی کافی داشته و از سیستمی که از انرژی تجدیدپذیر نیرو می‌گیرد تشکیل شده است.‌

محققان دسته‌ای از پروتئین‌های تک‌سلولی را ساخته‌اند که برای مصرف به عنوان غذا مواد مغذی کافی داشته و از سیستمی که از انرژی تجدیدپذیر نیرو می‌گیرد تشکیل شده است.‌ کل فرایند تنها احتیاج به الکتریسیته، آب، کربن‌ دی‌ اکسید و میکروب‌ها دارد.

این غذای مصنوعی به عنوان بخشی از پروژه «تولید غذا از برق» می‌باشد که حاصل همکاری بین Lappeenranta University of Technology (و یا LUT) و VTT Technical Research Centre است.

پس از قرار دادن مواد خام در الکترولیز راکتور زیستی، پودری تشکیل می‌شود که حاوی بیش از ۵۰٪ پروتئین و  ۲۵٪ کربوهیدرات است.‌ محتویات پودر می‌تواند با اصلاح میکروب‌ها تغییر کند.

طبق گفته یوها پکا پیکانن۱، دانشمند ارشد VTT، مرحله بعدی بهینه سازی سیستم است زیرا هم اکنون برای یک راکتور زیستی به اندازه فنجان قهوه حدود دو هفته طول می‌کشد تا یک گرم پروتئين تولید کند.

پیکانن در یکی از انتشارات LUT گفت:

هم اکنون تمرکز ما روی ارتقا این تکنولوژی در زمینه مسائل راکتور، افزایش راندمان و کنترل فرایند است.

او پیش‌بینی کرده است قبل از اینکه مدل کارآمدی از سیستم در اختیار عموم قرار گیرد یک دهه طول خواهد کشید: «با توجه به ثبت قانونی لازم و پروسه تکنولوژی شاید ده سال مدت زمان واقع بینانه‌ای برای رسیدن به ظرفیت تجاری است.»

ساخت غذا از طریق الکتریسیته با استفاده از مواد خام همواره در دسترس پتانسیل‌های مثبت بسیاری دارد.‌هم اکنون دو راه اصلی وجود دارد که این تکنولوژی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد:

۱. به عنوان روشی برای تامین غذای گرسنگان و ایجاد منبعی از غذا در مناطقی که برای کشاورزی مناسب نیستند.

طبق گفته پیکانن در آینده این تکنولوژی می‌تواند به مناطقی مانند بیابان‌ها و مناطق درگیر خشکسالی منتقل شود و یک منبع ارزان قیمت و مغذی از غذا را ایجاد کند.

همچنین این دستگاه مستقل از عوامل محیطی کار می‌کند به این معنی که می‌تواند به صورت دائمی غذا تولید کند.جرو آهولا۲، پروفسور LUT، گفت:

این دستگاه نیاز به مکانی با پتانسیل‌های کشاورزی مانند آب و هوای مناسب، رطوبت یا خاک مناسب ندارد.

۲. به عنوان روشی برای کاهش تولیدات جهانی از طریق کاهش نیاز به چارپایان برای تولید غذا و غلات مورد نیاز برای پرورش آن‌ها.

هم اکنون صنعت گوشت ۱۴-۱۸ درصد از انتشار جهانی گاز‌های گلخانه‌ای را شامل می‌شود.‌ همچنین زمین‌هایی را که می‌تواند استفاده‌های فراوان دیگری داشته باشد را اشغال کرده است.

غذای تولید شده از طریق پروژه تولید غذا ار برق می‌تواند نیاز ما به صنعت کشاورزی رو به افول را کاهش دهد زیرا که متود ارزان‌تر، کوچک‌تر و تجدیدپذیری را برای تامین مواد مورد نیازمان ارائه می‌دهد.

راه‌حل‌های دیگر برای این مشکل شامل گوشت‌های تولید شده در آزمایشگاه یا کشاورزی حشرات می‌باشد که مواد زائد کمتری تولید کرده و انرژی کمتری مصرف می‌کند.


۱.Juha-Pekka Pitkänen
۲.Jero Ahola

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید