انتشار این مقاله


اسوتریکا (۲): نبش قبور در آسمان

اگر شما هم به معماهای عجیب و مسائل غریب علاقمند هستید، وارد شوید.

وقت تمام است!
پاسخ را یافته‌اید؟

معمای این هفتۀ اسوتریکا کمی نامتعارف‌تر از حد معمول بود. شاید به دلیل این‌که هیچ‌کدام از سرنخ‌های ارائه شده [حداقل بدون سرنخ زمانی مربوط] نمی‌توانست شما را به جواب برساند. شاید هم برای عده‌ای، ماهیت هراس‌انگیز سرنخ‌ها موجب برهم‌زده‌شدن این تعارف بوده باشد. ولی به شما قول می‌دهم، جواب معمای دوم اسوتریکا نامتعارف‌تر از هر چیزی است که تا کنون دیده و یا شنیده‌اید (اگر هم این چنین نیست، بگذارید حداقل با این خیال خوش باشیم).

۱۹۴۷

الیزابت شورت (Elizabeth Short) بازیگر خوش‌آتیه‌ای بود که متأسفانه نتوانست در هالیوود به موفقیتی که در سر داشت دست یابد؛ چرا که در ۲۲ سالگی به طرز وحشت‌ناکی به قتل رسید.

۱۵ام ژانویۀ ۱۹۴۷ نیز مثل بقیۀ روزها شروع شد، ولی پایان متفاوتی در لوس‌آنجلس داشت. طرف‌های ساعت ۱۰ صبح، مادری که به همراه دختربچۀ ۳ ساله‌اش در حال پیاده‌روی در ضلع غربی خیابان ساوث نورتون (South Norton) بود، متوجه حضور چیز عجیبی در زمین خالی مجاور خیابان شد. او که در ابتدا فکر می‌کرد صرفاً یک مانکن دست‌وپاشکسته یافته است؛ پس از نزدیک‌تر شدن دریافت که باید بلافاصله پلیس را خبردار کند، چرا که مانکن دونیم‌شده به طرز وحشت‌ناکی شبیه به انسان بود، شبیه به الیزابت شورت.

کالبد قلع‌وقمع شدۀ الیزابت با قساوت هرچه تمام – از ناحیۀ کمر – به دو نیم تقسیم شده و جالب آن‌که [قاتل] خون جسد را نیز تماماً تخلیه کرده بود (چنین ایده‌ای در فصل اول سریال Dexter نیز به کار گرفته شده بود). پرواضح بود که قاتل جسد را به دقت شسته است. دو برش نیز از انتهای لب‌ها تا ناحیۀ گوش روی صورت جسد ایجاد شده بود که حالتی تحت عنوان “لبخند گلاسکو” را القا می‌کرد (شاید معروف‌ترین نمونۀ آن را بر صورت جوکر دیده‌ایم).

البته این تمام بلایایی نیست که بر سر جسم بی‌جان الیزابت، معروف به بلک دالیا (Black Dahlia)، آوار شده بود. جسد وی در وضعیت رقت‌انگیز و توصیف‌ناپذیری یافت شد. و متأسفانه هیچ‌گاه هم از سرنوشت دهشتناک این بازیگر جوان پرده‌ای برداشته نشد. پروندۀ قتل وی هم‌چنان باز بوده و معروف‌ترین پروندۀ قتل حل‌نشدۀ لوس‌آنجلس شناخته می‌شود.

گفته می‌شود وی برای آخرین بار، پیش از مرگش، در هتلی اقامت داشته است.

بازی آسانسور

همۀ ما در دوران بچگی بازی‌هایی انجام می‌داده‌ایم. ولی بعضی از بازی‌ها هستند که برای بزرگ‌ترها طراحی شده‌اند. البته منظورم The Witcher 3: Wild Hunt نیست. در حقیقت قهرمان این بازی خود شما هستید (اگر اصلاً پیروزی‌ای در کار باشد).

برای انجام این بازی کره‌ای تنها به یک چیز دارید؛ ساختمانی حداقل ۱۰ طبقه با یک آسانسور. قصد ندارم وارد جزئیات شوم، ولی بیایید مراحل انجام آن را خیلی سریع مرور کنیم.

  • وارد ساختمان مربوط شده و – از طبقۀ هم‌کف – داخل آسانسور شوید. شما تنها هستید و آسانسور نیز خالی‌ست.
  • کلید طبقۀ چهارم را فشار دهید.
  • هنگامی که به طبقۀ چهارم رسیدید از آسانسور خارج نشوید. در عوض کلید طبقۀ دوم را بفشارید.
  • پس از رسیدن به طبقۀ دوم، مانند قبل در آسانسور مانده و این بار طبقۀ ششم را مقصد خود قرار دهید.
  • در طبقۀ ششم، دوباره کلید طبقۀ دوم را بزنید.
  • این‌بار در طبقۀ دوم، کلید طبقۀ دهم را انتخاب کنید.
  • هنگامی که به طبقۀ دهم رسیدید، دکمۀ طبقۀ پنجم را فشار دهید.
  • در طبقۀ پنجم [احتمالا] زنی وارد آسانسور خواهد شد. به او نگاه نکنید. با او صحبت نکنید. او آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست.
  • دکمۀ طبقۀ اول را فشار دهید. دو حالت ممکن است رخ دهد.
    ۱) اگر آسانسور به طرف بالا به راه افتاد، بازی را درست انجام داده‌اید. آسانسور در نهایت در طبقۀ دهم توقف خواهد نمود و شما باید بدون توجه به زن حاضر در آسانسور از آن خارج شوید. اکنون شما وارد بعد دیگری از مکان شده‌اید و در دنیایی دیگر هستید.
    ۲) اگر آسانسور منطقاً به طرف پایین حرکت کرد، به محض این‌که به طبقۀ اول رسیدید از آسانسور خارج شده و بدون این که پشت سرتان را هم ببینید، فرار کنید.

البته دستورالعمل‌ها و قوانین این بازی در این‌جا به پایان نمی‌رسد. حتی قوانین و شرایط خارج شدن از دنیای دیگر و بازگشت به دنیای مبدأ نیز برای آن تعریف شده. البته ما کاری به صحت‌وسقم این بازی ترسناک نداریم. آن چه که مهم است، نقش احتمالی این بازی در مرگ مرموز دختری ۲۱ ساله در یک هتل می‌باشد.

ماجرای مرگ عجیب الایسا لم

الایسا لم (Elisa Lam) که با نام چینی‌اش، لم هو یی (Lam Ho Yi)، نیز شناخته می‌شود؛ دانشجویی ۲۱ ساله از دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia) بود که سرنوشت بسیار عجیبی را تجربه نمود. جسد وی در حدود یک ماه پس از اولین گزارش مفقود شدنش، در تاریخ ۱۹ام فوریۀ ۲۰۱۳، داخل مخزن آبی در پشت‌بام یک هتل پیدا شد.

خبر مفقودی وی حساسیت‌های زیادی را در میان عموم برانگیخت و این حساسیت پنج روز قبل از یافت جسد و در پی انتشار ویدیویی توسط پلیس لوس‌آنجلس به اوج خود رسید.

ویدیوی مذکور که توسط دوربین مداربستۀ آسانسور ضبط شده بود، [بنا بر گفته‌ها] لم را در آخرین لحظات زندگی خود و کمی پیش از مرگش نشان می‌دهد. لم در این ویدیوی ۳ دقیقه و خورده‌ای، رفتارهای بسیار عجیب و نامتعارفی را بروز می‌دهد. رفتار وی به گونه‌ای است که گویا در حال مخفی‌شدن از کسی – و یا چیزی – وارد آسانسور می‌شود. وی در داخل آسانسور به طرز بسیار عجیب و توجیه‌ناپذیری در موقعیت‌های مختلف آسانسور – به فاصۀ یک قدم – ایستاده و توقف کرده و سپس به موضع دیگر حرکت می‌کند. وی در ادامه – در حالی که درب آسانسور باز است – از آسانسور خارج شده و اندکی جلوی در توقف کرده و مجموعه‌ای از رفتارهای عجیب را نیز در این نقطه بروز می‌دهد. برای مثال در بخشی از ویدیو، لم به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا در حال تعارف کردن به کسی جهت ورود به آسانسور است، ولی خب کسی در آن‌جا مشاهده نمی‌شود. فشردن پی‌در‌پی تعدادی از کلیدهای آسانسور از دیگر رفتارهای بسیار عجیبی است که شاهد انجام آن توسط لم هستیم.

ویدیوی فوق در تعداد عدیده‌ای از کانال‌های یوتیوب به اشتراک گذاشته شده و بررسی‌های زیادی نیز روی آن صورت گرفته و تئوری‌های متعددی نیز مطرح شده است. یکی از این تئوری‌ها (اصطلاح صحیح‌تر، فرضیه است) معتقد است بازی آسانسور در مرگ وی دخالت داشته؛ چرا که طبق اظهارات مسئولین هتل، در مربوط به پشت‌بام همیشه بسته بوده و کلید آن نیز در اختیار مسئول مربوط است. پس الایسا لم چگونه توانسته به مخزن آب موجود در پشت‌بام دسترسی پیدا کند که در نهایت در داخلش غرق شود؟ آیا لم وارد دنیای دیگری شده و این دنیا اشتباها در داخل مخزن پر از آب بوده است؟ شما چه فکر می‌کنید؟

این ویدیو به دلیل هراس‌انگیز بودن در این مطلب آورده نشده است. برای مشاهدۀ ویدیوی الایسا لم می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

داستان ترسناک آمریکایی

American Horror Story درام ترسناکی است که توسط رایان مورفی (Ryan Murphy) و برد فالچاک (Brad Falchuk) تهیه شده است. فصل اول سریال در سال ۲۰۱۱ روی آنتن FX رفت و تا کنون نیز هر سال یک فصل جدید از آن پخش شده است. پخش هفتمین فصل آن از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.

داستان ترسناک آمریکایی در حقیقت یک آنتولوژی (Anthology) است؛ بدین معنی که هر فصل آن داستان، شخصیت‌ها، لوکیشن و خط زمانی مخصوص به خود را داشته و تا حد زیادی از بقیۀ فصول مستقل است.

فصل پنجم از این سریال تحت عنوان “هتل”، هتلی تاریخی در لوس‌آنجلس را دست‌مایۀ اتفاقات عجیب و فراطبیعی خود قرار داده است. این فصل ۱۲ قسمتی در سال ۲۰۱۵ روی آنتن FX رفت. هتل نه تنها به دلیل بک‌گراند داستانی، بلکه به خاطر حضور لیدی گاگا، محبوبیت قابل قبولی کسب نمود. گاگا به خاطر بازی در این فصل برندۀ جایزۀ گلدن گلوب “بهترین بازیگر زن در یک مینی‌سری” شد.


هتل سیسیل (Cecil)، مهمان‌پذیری ارزان‌قیمت در مرکز لوس‌آنجلس – واقع در خیابان مین (Main) – می‌باشد. این هتل در سال ۱۹۲۴ توسط ویلیام بنکس هنر (William Banks Hanner) بنا گردید تا گردشگران را مورد هدف قرار دهد. سیسیل در سال ۲۰۱۱ به Stay On Main (در مین اقامت کنید) تغییر نام یافت.

در سال ۲۰۱۳ و در پی انتشار ویدیوی منسوب به الایسا لم، سیسیل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کنکاش دربارۀ گذشتۀ آن نشان داد که این مهمان‌پذیر ۶۰۰ اتاقه ید طولایی در زمینۀ قتل و خودکشی دارد. اولین خودکشی ثبت شده در سیسیل، در ۱۹ام نوامبر ۱۹۳۱ صورت گرفته است. و البته آخرین مورد مرگ نیز مربوط به الایسا لم نبوده. ۱۳ام ژوئن ۲۰۱۵ جسد مردی ۲۸ ساله در نزدیکی این هتل کشف شد.

بهتر است بدانید ریچارد رامیرز (Richard Ramirez) و جک آنتروگر (Jack Unterweger)، قاتلین سریالی مشهور، به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۱ در این هتل اقامت داشته‌اند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید