انتشار این مقاله


مغز زنان جریان خون بیشتری نسبت به مردان دارد!

مطالعات جدید نشان می دهد:مغز زنان جریان خون بیشتری نسبت به مردان دارد. در این متن به دلایلی که ممکن است این موضوع مهم باشد ، اشاره می کنیم. دانشمندان تفاوت جدیدی بین جنسیتها کشف کرده اند: مغز زنان از نظر جریان خون در مناطق خاص، فعال تر از مغز مردان است. این به این […]

مطالعات جدید نشان می دهد:مغز زنان جریان خون بیشتری نسبت به مردان دارد.
در این متن به دلایلی که ممکن است این موضوع مهم باشد ، اشاره می کنیم.

دانشمندان تفاوت جدیدی بین جنسیتها کشف کرده اند: مغز زنان از نظر جریان خون در مناطق خاص، فعال تر از مغز مردان است.

این به این معنا نیست که زنان میتوانند به عنوان باهوش تر یا متفکران عمیقتر برچسبگذاری شوند، اما میتواند به درمان بیماریهای مغزی مثل آلزایمر و پارکینسون و سازگاری با این گونه درمانها بر اساس جنسیت کمک کند .

یک تیم از Amen Clinics در کالیفرنیا ۴۶،۰۳۴ اسکن مغز انجام شده از طریق تکنولوژی SPECT (Single-Photon Emission Computing Tomography) که به طور خاص برای ردیابی جریان خون از طریق مغز طراحی شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

Daniel Amen ، پژوهشگر برجسته،که روانپزشکی مشهور با شهرت بحث برانگیز است، می گوید: “این یک مطالعه بسیار مهم است که به کمک به درک تفاوت های مغز مبتنی بر جنسیت کمک کند.تفاوت های قابل اندازه گیری که بین مردان و زنان شناسایی کردیم برای درک خطر مبتنی بر جنسیت برای اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر بسیار مهم است.”

همچنین ۱۱۹ داوطلب سالم و ۲۶۶۸۳ بیمار مبتلا به بیماری های روانپزشکی ، هردو در حالت استراحت و در حالی که بر روی یک کار خاص متمرکز بودند ، تحت پوشش قرار گرفتند.

مناطقی که در آن مغزهای زنان به طور قابل توجهی فعال تر از نظر جریان خون بودند، قشر پیشانی، که کمک به کنترل ایمپالس ها و حفظ تمرکز و بخش های لیمبیکی یا عاطفی مغز است که رفتار و اضطراب را کنترل می کنند ، بود.

محققان پیشنهاد می کنند که این امر می تواند توضیح دهد که چرا زنان اغلب نسبت به مردان عاطفی تر و حساس تر ( اگر چه میزان این اثر متفاوت است) و همچنین در معرض خطر بیشتری در برابر مشکلاتی که بر اثر اضطراب ایجاد می شوند هستند.

زنان میزان افسردگی و اختلالات اضطرابی را به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر تجربه می کنند ، در حالی که مردان بیشتر در معرض خطر اختلال کمبود توجه بیش فعالی اند (ADHD) و احتمال بیشتری وجود دارد که به زندان بیفتند. اسکن SPECT ممکن SPECT برخی از این تفاوت ها را توضیح دهد.

در حالی که جریان خون در مغز زنان به طور کلی بیشتر بود، مغز مردان جریان خون بیشتری در مناطق خاصی از جمله مراکز بصری و هماهنگ مغز دارد.

این تغییرات در نهایت می تواند به ما درک کند بفهمیم که چرا خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون بین مردان و زنان متفاوت است. به نظر می رسد بخشی از دلایل آن این است که برخی از مناطق عمیقدر مغز مردان سریع تر پیر می شوند.

معنی دقیق چیزی که این فعالیت نشان می دهد به طور کامل برای دانشمندان روشن نیست و احتمالا بستگی به مناطق مغزی دارد.

Neuroskeptic وبلاگ نویس علوم اعصاب در مجله کشف توضیح می دهد:

“این نتایج به این معنا نیست که مغز زنان فعال تر است یا اینکه زنان بیشتر از مغز خود استفاده می کنند، همه آنچیزی که ما می دانیم این است که خون بیشتری از طریق رگ های خونی در مغز زن جریان می یابد. برای این ممکن است توضیحات زیادی وجود داشته باشد.تصور می شود که جریان خون افزایش یافته و اکسیژن اضافی همراه با آن منجر به عملکرد بهتر مغز می شود – بدون آن، مغز می میرد – اما در مورد این مطالعه خاص، دانشمندان بر این نکته تمرکز می کنند که چگونه یافته ها می توانند به ما کمک کنند عملکرد های ناقص مغز را تشخیص دهیم.”

 Amen می گوید:

“استفاده از ابزارهای تصویربرداری عملکردی مانند SPECT برای توسعه درمان های دقیق پزشکی مغز در آینده ضروری است.”

این یافته ها در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید