انتشار این مقاله


راه جدید برای خلاص شدن از شر فیلترهای سیگار دورریخته شده

تریلیون‌ها فیلتر سیگار سالانه در سراسر جهان دور ریخته می‌شود که اکثر آن به محیط زیست آسیب می‌زنند. زمان زیادی لازم است تا محیط بتواند مواد سمی موجود در آن را تجزیه کند در حالی که این مواد سمی قبل از تجزیه شدن وارد خاک و رودها و اقیانوس‌ها می‌شود. اکنون تیمی تحقیقاتی به رهبری […]

تریلیون‌ها فیلتر سیگار سالانه در سراسر جهان دور ریخته می‌شود که اکثر آن به محیط زیست آسیب می‌زنند. زمان زیادی لازم است تا محیط بتواند مواد سمی موجود در آن را تجزیه کند در حالی که این مواد سمی قبل از تجزیه شدن وارد خاک و رودها و اقیانوس‌ها می‌شود. اکنون تیمی تحقیقاتی به رهبری دکتر عباس مهاجرانی در ملبورن استرالیا بر روی آسفالتی کار می‌کنند که از همین تفاله‌ها ساخته شده که می‌تواند ترافیک سنگین و دمای بالا را تحمل کند. و از این راه نه تنها باعث کاهش زباله بلکه کاهش حرارت تولید شده در شهرها می‌شویم.

دکتر مهاجرانی می‌گوید که سالها است بر روی راه حلی برای خلاص شدن از زباله های سیگار کار می‌کند و امیدوار است راه‌حل‌هایی مفید بیابد. در این آزمایش نیز آن‌ها فیلترهای آلوده سیگار را با پارافین مخلوط کرده و پس از خنثی‌سازی مواد سمی اش در آسفالت یا در مصالح سبک دیگر به کار می‌برند. با این کار مصالح جدید با زباله کمتر تولید می‌شود.
تقریبا ۶ تریلیون فیلتر سیگار سالانه در جهان تولید می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۲۵ به خاطر افزایش جمعیت دوبرابر خواهد شد. فیلترهای سیگار طراحی شدند تا صدها ماده سمی مختلف را به دام بیاندازند و رها کردن آن در محیط زیست نادرست است و تنها راه خلاص شدن از آنها شاید طرح تیم مهاجرانی باشد.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید