انتشار این مقاله


قدیمی‌ترین مورد انگل کبدی در مومیایی کره‌ای

از هر ۱۸ مومیایی بررسی شده در کره تاکنون، حداقل یک انگل کشف شده است!

مثل چیزی که پزشک برای مریضش تجویز می‌کند ولی این بار به نظر می‌آید کار نکرده است. از کبدی مردی مومیایی‌شده با قدمت ۳۷۵ سال عفونت کبدی پیدا شده است که توسط خوردن ماهی خام به ‌وجود می‌آید. او ماهی خام را به خاطر توصیه‌ی پزشکی مصرف کرده است.

جینگ لی (Jing Lee) در سال ۱۶۴۲ در سن ۶۳ سالگی دفن شده است. وقتی که در سال ۲۰۱۴ باستان‌شناسان او را یافتند، بدنش به خوبی حفظ شده بود. با کسب اجازه از اجداد این مرد، تیمی از محققان کالج پزشکی دانشگاه دانکوک در کره‌ی جنوبی، مومیایی را سی‌تی اسکن کردند. با این کار، توده‌ای عجیب در کبد این مرد پیدا شد.


محققان توده را جدا کرده و به وجود تخم‌های طلایی-قهوه‌ای‌رنگی پی بردند که هر کدام تقریباً ۸۵ میکرومتر طول داشت. این تخم‌ها مرتبط با نوعی انگل ماهی (Paragonimus westermani) بودند. این به معنای ابتلای جینگ لی به پاراگونیموس کبدی در زمان مرگش می‌باشد. او قدیمی‌ترین کیس این بیماری محسوب می‌شود.

درمانی برای سرخک

westermani توسط خرچنگ‌های آب تازه منتقل می‌شود و این مرد هم احتمالاً با مصرف چنین غذاهای دریایی خامی آلوده شده است. در آن زمان چنین غذاهایی درمانی برای سرخک محسوب می‌شدند. شاید او نشانه‌هایی مثل درد یا تب را تجربه کرده باشد ولی نمی‌توان گفت این عامل پاتولوژیک دلیل مرگ او بوده است.


مقاله‌ی مرتبط: واکسن سرخک و نجات جان بیش از ۲۰ میلیون نفر بعد از سال ۲۰۰۰


پاراگونیموس هیچ نشانه‌ای ندارد ولی هنوز هم در نواحی جنوب شرق آسیا و قسمت‌هایی از آمریکای جنوبی شایع است؛ جایی که مردم خرچنگ خام می‌خورند. این انگل از راه‌ روده جذب شده و آزادانه در اطراف حفره‌ی پریتونئال حرکت می‌کند. محل توقف آن معمولاً ریه‌هاست ولی در مواردی مثل همین کیس می‌تواند در کبد لانه‌گزینی نماید. کار او پس از این، تولید کیست‌های پر از تخم است. اولین نشانه‌ی واضح با پاره شدن یکی از این کیست‌ها در ریه خودش را نشان می‌دهد. زمانی که بیمار به دلیل مشاهده‌ی خلط خونی به پزشک مراجعه می‌کند.

این مطالعه آخرین مورد از بررسی‌های یک دهه‌ای روی انگل‌های مومیایی‌های کره‌ای است. معلوم شده که انگل‌ها جزوی از زندگی مردم این مناطق بوده‌اند؛ چون از هر ۱۸ مومیایی که تاکنون بررسی شده، حداقل یک انگل کشف شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید