انتشار این مقاله


واکسن سرخک و نجات جان بیش از ۲۰ میلیون نفر بعد از سال ۲۰۰۰

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می‌شود که واکسن سرخک مانع از مرگ ۲۰.۳ میلیون نفر در بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ شده است. این رقم نشان دهنده‌ی موفقیتی بسیار چشمگیر در زمینه ی بهداشت عمومی است؛ و در واقع با وجود موفقیت‌آمیز بودن بالای واکسن سرخک بسیاری از ما میزان مرگ‌بار […]

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می‌شود که واکسن سرخک مانع از مرگ ۲۰.۳ میلیون نفر در بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ شده است.

این رقم نشان دهنده‌ی موفقیتی بسیار چشمگیر در زمینه ی بهداشت عمومی است؛ و در واقع با وجود موفقیت‌آمیز بودن بالای واکسن سرخک بسیاری از ما میزان مرگ‌بار بودن این ویروس را فراموش کرده‌ایم.

اما همه‌ی افراد خوش شانس نبوده‌اند. علی رغم پیشرفت‌های بسیارِ جهانی، این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در حال حاضر نیز، هر روزه در سرار جهان حدوداً ۴۰۰ کودک به علت ابتلا به ویروس سرخک جان خود را از دست می‌دهند. طبق گفته‌ی سازمان WHO سرعت ایمنی‌سازی جهانی از سال ۲۰۱۰ به بعد کاهش یافته است.

برای پی بردن به میزان مؤثر بودن واکسن، سازمان WHO میزان مرگ و میر ناشی از سرخک را در سال‌های اخیر با سال‌های قبل از شروع فعالیت این سازمان برای ایمنی‌سازی عمومی مقایسه می‌کند.

طبق محاسبات، بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵ شاهد کاهش ۷۵ درصدی در میزان ابتلا به سرخک و همچنین کاهش ۷۹ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از آن بوده‌ایم. این اعداد نشان می‌دهد که در طول این ۱۵ سال میزان حدودی ۲۰.۳ میلیون حیات به وسیله‌ی واکسن سرخک، از مرگ نجات یافته‌اند.

screen_shot_2016-11-14_at_12-35-22_pm

با وجود پیشرفت های چشمگیر و کاهش ۸۰ درصدی تلفات مرگ و میر ناشی از سرخک، هنوز جای پیشرفت وجود دارد. حکومت‌های محلی هرکشور هم اکنون در حال انجام دادن هرگونه تلاشی برای بالا نگه داشتن میزان واکسیناسیون و ایمنی‌بخشی در کشورشان از طریق سیاست‌هایی مانند قطع مزایای بچه‌داری و استفاده از مراقبت‌های بهداشتی افراد در صورت عدم انجام واکسیناسیون فرزندانشان و یا تخصیص بودجه‌ی بیشتر برای مناطقی با میزان واکسیناسیون کمتر هستند.

این تلاش‌ها تا حدود زیادی تمام کودکان را از ابتلا به این بیماری مصون می‌دارد. به امید روزی که ویروس سرخک در همه‌ی کشور‌ها ریشه‌کن شده و فراموش شود که این ویروس چقدر کشنده و خطرناک بوده است.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید