انتشار این مقاله


واکسن‌ها تنها برای بزرگسالان نیستند!

اگر فرزندی دارید، حتما می‌دانید که حفظ برنامه واکسن زدن چقدر مهم است. اما واکسن و تزریق دوزهای یادآور در دوران بزرگسالی نیز حیاتی‌اند.

اگر فرزندی دارید، حتما می‌دانید که حفظ برنامه واکسن زدن چقدر مهم است. اما واکسن و تزریق دوزهای یادآور در دوران بزرگسالی نیز حیاتی‌اند.

معمول‌ترین واکسن دوران بزرگسالی، واکسن سالانه‌ی آنفولانزا است، که برای هر بزرگسالی توصیه می‌شود. بعضی‌ها در معرض سه گونه آنفولانزا قرار دارند، دیگران، چهار گونه.

هرچند، موارد دیگری نیز وجود دارند.

شاید نمی‌دانید که شما باید هر ۱۰ سال یک بار، واکسن یادآور کزاز-دیفتری-سیاه‌سرفه را بزنید. سیاه‌سرفه، همچنان در جامعه ظاهر می‌شود، زیرا تعداد بسیاری از انسان‌ها تحت تزریق دوزهای یادآور قرار نمی‌گیرند.


مقاله مرتبط: واکسن HPV در برخی از زنان با بهبود باروری مرتبط است


و اگر در دوران کودکی دچار بیماری آبله مرغان نشده‌اید یا واکسن وریسلا را نزده‌اید، شما کاندیدای دریافت دو دوز واکسن هستید.

واکسن‌های توصیه شده‌ی دیگر:

زنان تا سن ۲۶ سالگی باید واکسن HPV را دریافت کنند؛ و مردان تا سن ۲۱ سالگی و در بعضی شرایط تا ۲۶ سالگی این واکسن را دریافت می‌کنند. جدیدترین ورژن این واکسن در مقابل نه نوع از پاپیلوما ویروس‌های انسانی حفاظت ایجاد می‌کنند، این ۹ نوع بیشتر از بقیه با سرطان‌هایی چون سرطان سرویکس رحم در ارتباطند. براساس سن شما و نوع واکسن سرخک-اوریون-سرخجه که در زمان کودکی دریافت کرده‌اید، ممکن است کاندید دریافت واکسن MMR دو دوزی باشید.

بعضی از دیگر واکسن‌ها بویژه برای افراد سنین ۵۰ و بالاتر، مانند واکسن‌های زوستر، طراحی شده‌اند تا از ابتلای شما به زونا، عود بسیار دردناک ویروس آبله مرغان، پیشگیری کند.


مقاله مرتبط: محققان به واکسن آزمایشی آنفولانزا دست یافته اند


توصیه شده این افراد ۶۵ ساله و بالاتر از آن، واکسن‌هایی که در برابر بسیاری از گونه‌های عفونت ریوی حفاظت ایجاد می‌کند، دریافت کنند. براساس وضعیت سلامت شما، ممکن است از دریافت واکسن‌های عفونت ریوی در سنین پایینتر، همراه با واکسن‌های مننژیت و هپاتیت بتوانید بهره ببرید.

همچنین توصیه‌های ویژه‌ای برای زنان باردار و مسافران جهانی، بر اساس مقصد مسافرت، وجود دارد. حتما با پزشکتان در مورد نیازهای شخصی خود صحبت کنید.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید