انتشار این مقاله


لباس رباتیک و فلج مغزی

لباس رباتیک به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا بهتر راه بروند

اگر شما کودکی مبتلا به شایع‌ترین معلولیت فیزیکی دوران کودکی یعنی فلج مغزی باشید، فقط ۵۰ درصد شانس دارید تا در بزرگسالی بتوانید راه بروید. اسکلت‌های خارجیِ رباتیک شاید بتوانند در این رابطه تغییری ایجاد کنند. برخی کلینیک‌ها هم اکنون از وسایل رباتیک بزرگی برای حمایت از کودکان فلج مغزی استفاده می‌کنند تا آنها بتوانند راه رفتن را تمرین کنند، اما این دستگاه‌ها اغلب به یک قرقره سقفی متصلند، لذا در خانه قابل استفاده نیستند.


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط بی‌سیم بین مغز و نخاع بر ناتوانی میمون‌ها در راه رفتن فائق آمد


دستگاه جدید که در موسسه ملی سلامت مریلند ساخته شده است کاملا قابلیت جابجایی دارد. سنسور‌های روی پاهای اسکلت خارجی، با هر گامی که برداشته می شود آن را بررسی می‌کنند و سپس توسط کامپیوتری که درکوله پشتی قرارداده شده است پردازش می‌شود و همان لحظه، محرکهای اسکلت خارجی فرمان تقویت طرز قرارگیری ماهیچه ها و آسانتر کردن کشش‌شان را می‌دهند.

فلج مغزی ناشی از آسیب، یا ناهنجاری های نمو مغز می باشد که منجر به مشکلات حرکتی می‌شود. با اینکه بسیاری از کودکانِ مبتلا به فلج مغزی قادر به راه رفتنند، اما شرایطشان اغلب موجب خمیده راه رفتن یا خم کردن بیش از حد زانو ها میشود. این روش راه رفتن به قدرت و انرژی بیشتری نیاز دارد و همچنانکه کودک بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود عضلاتش نمیتوانند او را نگه دارند و این مسئله برخی اوقات منجر به از دست رفتن توانایی راه رفتن آنها میشود.

مداخله زودهنگام

Thomas Bulea در موسسه ملی سلامت میگوید:

اگر ما به شکل خمیده راه رفتن را در سنین کودکی تغییر دهیم، می توانیم توانایی تحرک کودکان را در بزرگسالی  حفظ کنیم. استفاده از اسکلت خارجی موقت خواهد بود، ما میخواهیم که آنها بتوانند بدون آن راه بروند.


مقاله‌ی مرتبط: کمک‌های اولیه ۱۴: آسیب نخاعی


هفت کودک و جوان بالغ با فلج مغزی از سن ۵ تا ۱۹ سال از این دستگاه استفاده کردند. بعد از ۶ جلسه تمرین، همه آنها بجز یک نفرشان شاهد بهبود توانایی راه رفتنشان بودند. که این نتیجه بهترازآن چیزی بود که می‌شد بعد از جراحی های اصلاحی ازآنها انتظار داشت.

کودکان بسیار بیشتری در دنیا میتوانند از تکنولوژی مانند این سود ببرند. اما چیزی که مشخص است این است که استفاده از این دستگاهِ اسکلت خارجی درخانه و بدون نیاز به حضور درمانگران، برای یک ساعت و در طول یکسال، می‌تواند به کودکان بیشتری کمک کند تا در بزرگسالی نیز همچنان بتوانند راه بروند.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید