انتشار این مقاله


خودرویی از جنس کتان و چغندر قند!

محققان موفق به تولید خودروی زیست‌تخریب‌پذیری شده‌اند که می‌توان گفت به‌طور کامل از چغندر قند و کتان تشکیل شده‌است.

گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند (Eindhoven University of Technology)، موفق به تولید خودروی زیست‌تخریب‌پذیری شده‌اند که می‌توان گفت به‌طور کامل از چغندر قند و کتان تشکیل شده‌است. بیش از یک ماه است که دانش‌جویان تیم ابداعی، به برگزاری تورهای نمایش این خودرو در جاده‌های هلند می‌پردازند.

با استناد به اعلامیۀ مطبوعاتی دانشگاه، هستۀ اصلی خودرو متشکل از ساختاری لانه‌زنبوری است که از چغندرقند تولید می‌شود:

این ساختارها در ورقه‌های بیوکامپوزیتی ساخته‌شده بر پایۀ کتان پیچیده شده‌اند؛ گیاهی که در هلند نیز رشد می‌کند

هم‌چنین، بیانیۀ دانشگاه به این نکته نیز اشاره کرد که بدنه (اتاق) خودرو نیز از کتان ساخته شده‌است.

Lima و تیم سازندگان آن| ©Eindhoven University

این خودروی سبک‌وزن، که از این پس به نام Lina شناخته خواهدشد، ۷۰۰ پوند یا حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته و با ظرفیت چهار سرنشین، می‌تواند به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت (معادل ۵۰ مایل در ساعت) برسد. به نقل از Autoweek، این خودروی الکتریکی، سه موتور دارد که دو باتری طراحی‌شده برای این خودرو، تا حدود ۶۰ مایل (حدوداً صد کیلومتر) قادر به تامین انرژی موردنیاز آن‌ها هستند. تنها قطعات Lina که زیست‌تخریب‌پذیر نیستند، لاستیک، باتری و برخی از سایر قطعات فلزی آن هستند.

با وجود تائید حضور این خودرو در جاده‌ها توسط مراجع ذی‌ضلاح هلند، دانشگاه مدعی است که کماکان ضعف‌هایی در آزمایشات ایمنی این خودرو مشاهده می‌شوند. به گزارش Discover، این خودرو نمیتواند در تست‌های تصادف قبول شود، چون کتان و چغندر در هنگام تصادف، به‌جای این که مانند فلزات خم شوند، می‌شکنند.

علی‌رغم تمام مزایای این خودرو، عده‌ای معتقدند که انرژی ذخیره‌شده در هنگام رانندگی با این خودروها، عملاً در هنگام تولید آن‌ها به هدر می‌رود. Noud van de Gevel، سرپرست تیم، به نقل از Sky News می‌گوید:

انرژی که از رانندگی خودرو ذخیره شده، اکنون در فاز توليد مصرف می‌شود.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید