انتشار این مقاله


وظیفه زردپی آشیل چیست؟

آسیب‌دیدگی‌های مرتبط با زرد‌پی آشیل برای بازیکنان حرفه‌ای موردی بسیار آشنا است. با ما همراه باشید تا به بررسی ساختار و عملکرد این تاندون بپردازیم.

سال‌ها پیش آسیب پیش‌آمده برای دیوید بکام، طرفداران این بازیکن را نگران ساخت؛ زیرا ممکن بود این بازیکن براحتی بازی‌های جام‌جهانی را از دست بدهد. با این حال آسیب‌دیدگی‌های مرتبط با زرد‌پی آشیل برای بازیکنان حرفه‌ای موردی بسیار آشنا است.

بر اساس اطلاعات MayoClinic تاندون آشیل نواری فیبروزی از بافت پیوندی است که موجب اتصال ماهیچه ساق پا به استخوان پاشنه می‌گردد. این نوار پیوندی موجب انتقال نیرو به پاشنه‌پا می‌شود. تمامی فعالیت‌هایی که موجب استفاده از پاها می‌گردند، با مداخله این تاندون می‌باشند. این فعالیت‌ها شامل راه‌رفتن، دویدن، پریدن و موارد دیگر می‌باشد. همچنین این زردپی بزرگ‌ترین تاندون موجود در بدن انسان بوده و قابلیت تحمل وزنی معادل ۴۵۳ کیلوگرم را داراست.

Achilles_Tendon_Rupture-virtuald.rirآسیب‌های وارده به زردپی آشیل شامل خراش‌ها ویا پارگی‌کامل آن است. فعالیت‌های شدید به‌وسیله ماهیچه ساق، سبب وارد آمدن فشار فراوانی بر این تاندون شده و می‌تواند موجب پارگی آن گردد. همچنین افرادی که عادت به فعالیت‌های ورزشی مداوم ندارند، شانس بیشتری برای درگیری با این مشکل خواهند داشت. به همین خاطر مشکلات مرتبط با زرپی آشیل با نام «weekend warriors» شناخته می‌شوند.

فعالیت‌هایی که موجب وارد آمدن فشار زیادی بر تاندون آشیل می‌گردند شامل مواردی چون بالا رفتن از پله، دویدن در شیب، انقباض ناگهانی ماهیچه ساق پا می‌باشد. لازم به ذکر است قدرت و استحکام این زردپی در طول زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابد.

پارگی آشیل در برخی شرایط با دردی تیز، همانند درد شکستگی، همراه است.

به گفته MayoClinic، برای درمان پارگی‌های آشیل بطور معمول از اعمال جراحی استفاده می‌گردد (این جراحی بر روی تاندون دیوید بکام نیز انجام شد). افراد پس از گذشت تقریبی ۶ ماه از زمان جراحی می‌تواننند به فعالیت عادی خود ادامه دهند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید