انتشار این مقاله


منبع جدید برای توسعه مغز کشف شد!

زیست‌شناسان منبع غیرمنتظره‌ای برای رشد و نمو مغز پیدا کرده‌اند، که بینش‌های جدیدی درباره سیستم عصبی، ارائه می‌دهد.

تیمی از زیست‌شناسان منبع غیرمنتظره‌ای برای رشد و نمو مغز پیدا کرده‌اند که بینش‌های جدیدی درباره ساختمان سیستم عصبی ارائه می‌دهد. این پژوهش که در ژورنال Science آورده‌ شد، کشف گلیا را که از مدت‌ها قبل مجموعه‌ای از سلول‌های غیر عصبی حمایت‌کننده و بدون فعالیت در نظر گرفته می‌شد، در توسعه سلول‌های عصبی در مغز حیاتی دانست.


مقاله‌ی مرتبط: تولید نورون در مغز بزرگسال


Vilaiwan Fernandes، فوق‌دکتر و عضو دپارتمان زیست‌شناسی دانشگاه نیویورک و نویسنده اصلی این پژوهش، توضیح می‌دهد:

نتایج باعث تجدید نظر ما درباره نظریه‌ای که اغلب محور رشد مغز را عصبی می‌دانستند، شد و امروزه سلول‌های غیرعصبی همچون گلیا را می‌توان به جای آن‌ها در نظر گرفت. در واقع، مطالعه‌ی ما که سوالات بسیار مهم درباره رشد مغز با توجه به زمان‌بندی، تعیین هویت، و هماهنگی سلول‌های عصبی است، تنها زمانی می‌تواند درک شود که سهم سلول‌های گلیال محاسبه گردد.

مغز از دو نوع سلول گسترده تشکیل یافته، سلول‌های عصبی یا نورون و گلیا، که سلول‌های غیر عصبی را تشکیل می‌دهند که بیش از نیمی از حجم مغز را می‌سازد. عصب شناسان تمایل داشتند بر روی مورد اول تمرکز کنند؛ زیرا سلول‌هایی هستند که شبکه‌هایی را تشکیل می‌دهند که اطلاعات را پردازش می‌کنند.
با این حال، با توجه به غلظت گلیا در آرایش سلولی مغز، محققان NYU فرض کردند که می‌تواند نقش اساسی در رشد مغز داشته باشد. برای بررسی این موضوع، آن‌ها سیستم بصری مگس میوه را مورد بررسی قرار دادند. این گونه به عنوان یک ارگانیسم مدل قدرتمند برای این مسیر از مطالعه است از آن‌جا که سیستم‌های بصری آن، مثل سیستم بصری در انسان است، دارای مدارهای کوچک تکرار شونده است که باعث شناسایی و فرآوری نور در کل میدان بینایی می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: به دنبال مدارهایی که ما را به‌وجود آورده‌اند


این پویایی باعث علاقه‌مندی دانشمندان شده‌ است، زیرا به محض توسعه مغز، باید نورون‌های شبکیه را با دیگر نورون‌ها در مناطق دور مغز هماهنگ کند.
محققان NYU در پژوهش خود دریافتند که هماهنگی توسعه سلول‌های عصبی با استفاده از جمعیت گلیا به دست می‌آید که ردپای نشانه‌ها از شبکیه به مغز ایجاد می‌شود تا سلول‌های مغز به سلول‌های عصبی تبدیل شوند.

“اعمال اثر به عنوان یک سیگنالینگ واسطه، باعث می‌شود گلیا اعمال دقیق کنترل را، نه تنها بر زمان و مکان تولید نورون، بلکه بر نوع نورون تولیدی هم اثر گذارد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید