انتشار این مقاله


بایدها و نبایدهای مقابله با سوءاستفاده‌های آنلاین

ضروری‌ترین نکات را از زبان کسی بشنوید که بیشترین سابقه را در این زمینه دارد.

Zoë Quinn از زمانی که نوجوان بود، بیشتر اوقات عمرش را آنلاین زندگی کرده است؛ برای خودش دوست و دشمن تراشیده، کار و بازی کرده است. با این حال در سال ۲۰۱۴، وقتی که او خودش را در میانه‌ی طوفانی تنفر به نام “Gamergate” تنها دید، هیچ چیزی او را برای این تجربه آماده نکرده بود. زندگی او واژگون و در زیر خروارها موج از سوءاستفاده‌ها مانده بود. [داستان سوءاستفاده‌ی آنلاین Gamergate را می‌توانید اینجا بخوانید.]

ولی بخاطر حمایت‌های برخی از دوستانش او از این داستان جان سالم به در برد. او اکنون Crash Override Network را اداره می‌کند و با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، هدفش حمایت از کسانی است که مورد سوءاستفاده‌ی آنلاین قرار گرفته‌اند.

من از یک سونامی تنفر آنلاین نجات یافتم و اکنون می‌خوام به بقیه در برابر آن کمک کنم.

برپایه‌ی کتاب جدید کوئین، در ادامه بهترین توصیه‌های او را برای مقابله با سوءاستفاده‌ی آنلاین، امنیت دیجیتال و در کل یک شهروند آگاه مجازی بودن، آورده‌ایم.

  • از امنیت حساب آنلاین خود مطمئن شوید. احتمالاً صدها بار این توصیه را شنیده‌اید، با این حال باز هم ارزش تکرار دارد. رمزی طولانی، منحصر به فرد و قابل‌یادآوری برای هر سایتی که در آن حساب دارید، بسازید. از یک نرم‌افزار مدیریت پسوورد استفاده کنید تا مجبور نباشید همه‌ی آن‌ها را حفظ کنید. هر جا ممکن بود از روش‌های احراز هویت چندمرحله‌ای استفاده کنید (برای مثال two step verification در تلگرام)؛ با این روش علاوه بر رمز، یک پین هم برای حساب شما ایجاد خواهد شد.
  • حضور آنلاین خود را سروسامان دهید. اکانت‌هایی را که از آن‌ها دیگر استفاده‌ای ندارید، پاک کنید. با هیچ یک از قوانین اشتراک اطلاعات ویسایت‌ها موافقت نکنید. از خاموش یا قفل بودن تگ جغرافیایی عکس‌هایتان در رسانه‌های اجتماعی مطمئن شوید. اسم، شماره موبایل و آدرس منزل خود را در گوگل جستجو کنید تا ببینید از اطلاعاتی که در دسترس همه قرار دارد راضی هستید یا نه.
  • اگر مشکوک به سوءاستفاده شدن بودید، از ابزارهای خودکار برای مسدود کردن پیام‌های مزاحم استفاده نمائید. توییتر ابزارهایی مثل Block Chain دارد که با آن می‌توان همه‌ی فالورهای یک شخص را بلاک کرد؛ این مورد در صورتی که سوءاستفاده‌کنندگان از یک اکانت خاص پیروی می‌کنند مفید است. کسانی که از ایمیل استفاده می‌کنند (همه!) فیلترهایی دارند که می‌توانند با آن‌ ایمیل‌های به دردنخور را بیرون از صندوق ورودی (inbox) نگه دارند. از همه‌ی قابلیت‌های privacy settings خود استفاده کنید.
  • مدارک مجازی را فراموش نکنید تا برای ارائه به مدیران وبسایت چیزی در دست داشته باشید. از URL کامل اسکرین‌شات بگیرید و زمان دیجیتال آن‌ها را ثبت کنید (timestamp). این کار همیشه لازم نیست؛ چون وقت‌گیر است. فقط مواقعی که احساس خطر کردید این کارها را انجام دهید.
  • به یاد داشته باشید که مورد سوءاستفاده قرار گرفتن تقصیر شما نیست. حتی اگر واقعاً چیزی را که به آن متهم شده‌اید انجام داده باشید، کسی حق ندارد مزاحم شما شود.
  • اجازه ندهید این اتفاقات شما را درباره‌ی مسائل آنلاین عقده‌ای کند. بعضی اوقات فقط لازم است صبر کنید تا مزاحمت برطرف شود، شما نباید نگران آن باشید.
  • تلاش نکنید به کسی که نمی‌خواهد مدرک بدهید. فوروارد کردن یک اسکرین‎شات اضطراب‌آور به کسی که تصمیم گرفته آن‌ها را نادیده بگیرد، فایده‌ای ندارد.
  • تلاش نکنید با عمومی کردن مسأله از کسی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته حمایت کنید. این کار فقط باعث می‌شود توجهات نسبت به او جلب شود و حتی موارد سوءاستفاده‌ی دیگری نیز پیش بیاید.
  • ماجراهای با محتوای آزاردهنده یا غیراخلاقی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید. منابع را ابتدا بررسی کنید و اگر فهمیدید تقلبی در کار است، پست خود را پاک کرده و آن را با پست بعدی تکذیب کنید. پست‌هایی را که دست اخبار کذب را رو می‌کنند به اشتراک بگذارید؛ همیشه چیزهای تقلبی کلیک بیشتری می‌گیرند پس با این کار به انتشار حقیقت کمک کنید.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید