انتشار این مقاله


دستکاری بحث‌برانگیزِ رویان و ۵ نکته‌ای که در مورد آن باید بدانید

دانشمندان سوئدی اولین دانشمندانی هستند که موفق به دستکاری اطلاعات ژنتیکی  در رویان سالم انسان شدند، اما این دانشمندان دقیقاً چه چیزی را دستکاری می‌کنند و چرا این تحقیق تا این حد بحث‌برانگیز است؟ در تحقیقات اخیر، فردریک لنر، بیولوژیست دانشگاه کارولینکای استکهلم و همکارانش با استفاده از تجهیزات دستکاری ژنتیکی تغییراتی در DNA رویان […]

دانشمندان سوئدی اولین دانشمندانی هستند که موفق به دستکاری اطلاعات ژنتیکی  در رویان سالم انسان شدند، اما این دانشمندان دقیقاً چه چیزی را دستکاری می‌کنند و چرا این تحقیق تا این حد بحث‌برانگیز است؟

در تحقیقات اخیر، فردریک لنر، بیولوژیست دانشگاه کارولینکای استکهلم و همکارانش با استفاده از تجهیزات دستکاری ژنتیکی تغییراتی در DNA رویان ایجاد کردند. این تغییرات در مراحل اولیه شکل‌گیری تنها چند روز بعد از لقاح انجام گرفت.
پژوهشگران اعلام کردند که امیدوارند این آزمایش‌ها به آن‌ها کمک کنند اطلاعات بیشتری درمورد شکل‌گیری اولیه رویان‌ها به دست بیاورند و شاید بتواند روزی به درمان نازایی و جلوگیری از سقط  جنین منجر شوند.

پنج نکته مهمی که در مورد این تحقیق باید بدانیم:

این اولین باری نیست که دانشمندان ژنی را در رویان انسان دستکاری کرده‌اند

در سال ۲۰۱۵، دانشمندان چینی مقاله‌ای منتشر کردند که در آن خواسته بودند تغییراتی در رویان انسان را شرح دهند. یک سال بعد، گروه دیگری از محققین چینی تلاش کردند در رویان انسان تغیراتی ایجاد کنند که بتواند آن را نسبت به HIV مقاوم کند. با این حال، در هر دو مورد این رویان‌ها توانایی تبدیل به نوزاد انسان را نداشتند. چرا که در آن‌ها از لقاح دو اسپرم‌ برای ایجاد رویان استفاده شده بود.

dna-strand

رویان‌های جدید برای بارداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند

رویان‌های ایجاد شده در آزمایش‌های لنر می‌توانند منجر به بارداری شوند. اما لنر اعلام کرده که نمی‌گذارد رویان‌ها بیشتر از ۱۴ روز عمر کنند و تنها برای هفت روز اولیه رویان‌ها برنامه چیده.

این تحقیق جدید بر ژن‌های مربوط به رشد و نمو تمرکز دارد

لنر و همکارانش از روش دستکاری ژنی به نام CRISPR-Cas9 برای خاموش کردن ژن‌هایی که به مراحل ابتدایی نمو مربوطند استفاده کردند. با این کار، دانشمندان می‌توانند نقش این ژن‌ها را در نمو بررسی کنند.

دستکاری رویان انسان بحث‌برانگیز است

با اینکه به رویان‌های موجود در آزمایش اجازه زندگی بیشتر از ۱۴ روز را نمی‌دهند، اما باز هم این آزمایش‌ها منجر به نگرانی بعضی از دانشمندان شده است. یکی از مسائل این است که با توجه به نوین بودن این روش، محققان ممکن است اشتباهی مرتکب شوند که به نسل‌های آینده منتقل شود.
یکی دیگر از نگرانی‌ها این می‌باشد که این آزمایش ما را به دستکاری در ژنتیک کودکان نزدیک می‌کند. منتقدین گفته‌اند که بحث‌های بیشتری برای جلوگیری از سوءاستفاده از این تکنیک لازم است.

Cryopreservation

دستکاری در رویان انسان شاید در آینده مورد قبول واقع شود

اخیراً حرکاتی برای کسب اجازه دستکاری رویان به منظور ارتقا سلامت صورت گرفته است. در دسامبر ۲۰۱۵، محققان جلسه‌ای برگذار کردند که در آن به بررسی دستکاری ژنتیکی پرداختند.
در این جلسه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از این تکنولوژی نباید برای تغییر دادن ژن‌های رویان‌هایی که قرار است به بارداری منجر شوند مورد استفاده قرار بگیرد. چرا که این ژن‌ها ممکن است به نسل های بعدی منتقل شوند.
با این حال این جلسه به این نتیجه رسید که انجام تحقیقات اولیه دستکاری ژنی که شامل تحقیق لنر هم میشود مانعی ندارد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید