انتشار این مقاله


۵ شغل که شما را درهم می‌شکند!

آمریکایی‌ها به سخت کار کردن معروفند؛ تا زمانی که از پا بیفتند! نتایج نظرسنجی جدید NPR مهر تأییدی بر انبوه تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌زند؛ بعضی از شغل ها واقعاً می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند.  به تازگی NPR با همکاری بنیاد رابرت وود جانسون (Robert Wood Johnson) و مدرسۀ سلامت عمومی T.H. […]

آمریکایی‌ها به سخت کار کردن معروفند؛ تا زمانی که از پا بیفتند! نتایج نظرسنجی جدید NPR مهر تأییدی بر انبوه تحقیقات انجام شده در این زمینه می‌زند؛ بعضی از شغل ها واقعاً می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند.  به تازگی NPR با همکاری بنیاد رابرت وود جانسون (Robert Wood Johnson) و مدرسۀ سلامت عمومی T.H. Chan هاروارد یک نظرسنجی شغلی برگزار کرد. ۱۶۰۰ آمریکایی در این نظرسنجی شرکت کردند تا نظرشان را دربارۀ “تأثیرات شغلشان روی عادت‌های غذایی، خواب، استرس و زندگی اجتماعی” بیان کنند. در مجموع ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند شغل‌شان تأثیر منفی روی سلامتی‌شان دارد. ولی در بعضی از مشاغل، آمار نظرات مشابه بسیار بالاتر بود.

خرده‌فروشی یا فروشگاه؟!
خرده‌فروشی یا فروشگاه؟!

   این ۵ صنف بیشترین آرای “تأثیر منفی روی سلامت” را از آن خود کردند:

  • خرده‌فروشان – ۲۶ درصد
  • کارگران ساختمانی – ۲۳ درصد
  • کارمندان کارخانجات تولیدی – ۲۱ درصد
  • پزشکان – ۱۹ درصد
  • مغازه‌داران – ۱۶ درصد

   ذکر این نکته ضروری است که NPR دو گزینۀ خرده‌فروشی و مغازه‌داری را به طور مجزا در این نظرسنجی به شرکت‌کنندگان ارائه نمود، بنابراین در این زمینه ممکن است کمی اختلاف نظر وجود داشته باشد (چرا که خرده‌فروشی و یا مغازه‌داری تفاوت چندانی باهم ندارند). به نظر می‌رسد که کارکردن در زمینۀ فروشندگی احساس هراس و در نتیجه یک دیدگاه منفی بر روی مقولۀ سلامت ایجاد می‌کند.

   از نظر شرکت‌کنندگان، بزرگترین معضلات سلامت شغلی عواملی مانند: مواد شیمیایی و آلاینده، هوای آلوده، تصادفات و آسیب‌های جسمانی می‌باشد. ۲۴ درصد از کارمندان اداره‌جات [که در نظرسنجی شرکت نمودند] نشستن‌های طولانی مدت پشت میز را اصلی‌ترین جنبۀ منفی شغل‌شان بیان کردند که کاملاً درست است؛ چرا که مطالعات اخیر ارتباط بین شغل‌های کم‌تحرک (و یا بی‌تحرک) با انواع مشکلات سلامتی را اثبات نموده‌اند.

   راه‌حل چیست؟

   راه‌های زیادی برای کاهش دادن این تنش میان کار و سلامتی وجود دارد. اما بر اساس گزارش‌ها یکی از پیش پا افتاده‌ترین این راه‌ها، مرخصی گرفتن، اغلب نادیده گرفته می‌شود. بعصی از کارمندان حق مرخصی دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، سال گذشته از میان کارمندانی که شرکت‌هایشان مرخصی با حقوق برایشان ارائه کرده بودند، تنها ۴۹ درصد از اکثر روزهایشان بهره بردند.

استرس و کم‌تحرکی بدون مرخصی!
استرس و کم‌تحرکی بدون مرخصی!

   با این حال مرخصی با حقوق همیشه یک آپشن محسوب نمی‌شود! ۴۷ درصد از کارمندان مشاغل کم‌درآمد (تقریباً نصف!) چیزی به نام مرخصی با حقوق ندارند. پنجاه درصد از همین مشاغل کم‌درآمد نیز کارمندانشان را بیمه نمی‌کنند.

   با در نظر گرفتن تأثیرات مثبت مرخصی بر روی استرس، خلاقیت و بهره‌وری، بی‌انصافی است که چنین فرصت‌هایی را از دست داد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید