انتشار این مقاله


عادات استفاده از شبکه‌های اجتماعی خطر افسردگی را ۳ برابر می‌کند!

استفاده‌ی بیش از ۷ شبکه‌ی اجتماعی، با افزایش ۳ برابری خطر افسردگی در ارتباط است.

خطر افسردگی و اضطراب در برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بالاست. طبق یافته‌های تحقیقات روانشناسی، استفاده بیش از ۷ شبکه‌ی اجتماعی، با افزایش ۳ برابری خطر افسردگی در ارتباط است. این تحقیق به بررسی ۱۱ شبکه‌ی اجتماعی محبوب پرداخت؛ فیس‌بوک، توئیتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، اسنپ‌چت، ردیت، تامبلر، پینترست، واین و لینکدین.  آنان که کاربر ۷ الی ۱۱ از این شبکه‌ها بودند، ۳.۱ برابر بیش‌تر در خطر افسردگی قرار داشتند. هم‌چنین این دسته از افراد، ۳.۳ برابر بیشتر احتمال بروز علایم اضطراب را نشان می‌دهند. این تحقیق به اندازه‌ای مستحکم است که متخصصین می‌توانند در ارتباط با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی از بیماران دارای علایم افسردگی و اضطراب سوال کرده و آنان را از مضرات آن‌ها آگاه کنند. با این همه نمی‌توان به قوت اعلام نمود که آیا مبتلایان به افسردگی و اختلالات اضطرابی بیشتر به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند و یا این که کاربری زیاد از این شبکه‌ها، به این نتایج ختم خواهد شد؛ اما با این حال نتایج این بررسی بالقوه باارزش است.


مقاله‌ی مرتبط: مشکلات روانی_اجتماعی رسانه‌های اجتماعی و اینترنت


عادات مختلفی کاربری از شبکه‌های اجتماعی را در نهایت به افسردگی و اضطراب ختم خواهد کرد؛ این عادات شامل:

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی متعدد، نشان‌دهنده‌ی سلامت روانی پایین و قوای فکری ضعیف است.
  • به کار بردن شبکه‌های اجتماعی بیشتر، احتمال رخ‌داد پیش‌آمدهای خجالت‌آور را افزایش می‌دهد.

محتمل است، آنان که از افسردگی، اختلالات اضطرابی و یا هر دو رنج می‎برند؛ برای یافتن راهی جهت افزایش مقبولیت اجتماعی و احساس آرامش، از محدوده وسیع‌تری از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. هر چند، ممکن است به کار بردن شبکه‌های اجتماعی متعدد، به افسردگی و اضطراب ختم شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات این مدعا نیاز است.

آنچه خواندید نتیجه‌ی بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ بر روی ۱۷۸۷ جوان ۱۹ الی ۳۲ ساله آمریکایی بود. این نوشته طبق نظرات پروفسور Brian A.Primack هدایتگر این تحقیق، تدوین شده است.


مقاله‌ی مرتبط:


 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید