انتشار این مقاله


تشخیص افسردگی در این تیپ شخصیتی دشوارتر است!

نشانه‌های افسردگی در چه افرادی پنهان است؟

نشانه‌های افسردگی در این افراد پنهان است.پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تشخیص افسردگی در افرادی که اجتماعی، خونگرم و بشاش هستند، دشوارتر است. در حقیقت افراد برون‌گرا ممکن است نشانه‌های ابتلا به اختلال افسردگی را در خود دیرتر از سایر تیپ‌های شخصیتی تشخیص دهند. به علاوه، افرادی که انعطاف و توافق بیش‌تری با محیط دارند نیز، با دشواری‌هایی برای مشاهده‌ی علائم افسردگی مواجه هستند.
پروفسور پال آر. دوبراستاین۱، نویسنده‌ی اول این پژوهش، می‌گوید:

“زمانی فردی که سابقاً از معاشرت با دیگران لذت می‌برده‌ است و حالت روحی‌اش معمولاً مثبت بوده است به افسردگی مبتلا می‌شود، دوستان و خانواده‌اش متوجه نمی‌شوند. افسردگی در این افراد انتظار نمی‌رود.”


مقاله‌ی مرتبط: ۳ گام ساده برای بهبود علائم افسردگی


پژوهش‌ها نگاهی به تیپ‌های شخصیتی مختلف داشتند تا دسته‌ای که تشخیص افسردگی در آنان دشوار است را بیابند. محققان تصور می‌کردند تشخیص این اختلال در افراد درون‌گرا سخت‌تر باشد. پروفسور دوبراستاین توضیح می‌دهد چگونه خلاف این تصور ثابت شده است؛

“تحقیقات ما خلاف این تصور را نشان می‌دهند. نتایج حاکی از آنند که علائم افسردگی در افراد برون‌گرا و اجتماعی با احتمال بالاتری نادیده گرفته می‌شوند.”

افراد برون‌گرا درد و رنج خود را با ماسکی از انرژی بالا، تمایل به معاشرت و اعتقادات مثبت‌گرایانه پنهان می‌کنند. این افراد حتی ممکن است خود نیز متوجه ابتلایشان به افسردگی نشوند. آنان عادت به تجربه‌ی ناراحتی یا غم و دردی که از افسردگی نشأت می‌گیرد، ندارند. هم‌چنین، ممکن است نکات ظریف مربوط به خلق‌ و خویشان را نشناسند و تصویری که از خود به عنوان فردی خونگرم و شاد در ذهن دارند را با مفهوم افسردگی نتوانند تطبیق دهند.


مقاله‌ی مرتبط: داروهای ضد افسردگی چگونه عمل می‌کنند؟


مشاهده‌ی افسردگی در دوستان و خانواده و حمایت از آنان برای بهبودی آن‌ها ضروری است. پروفسور دوبراستاین ادامه می‌دهد:

“بسیار مهم است که درک کنیم افرادی که برون‌گرا و قابل انعطاف هستند نیز می‌توانند به افسردگی مبتلا شوند و این که توجه کنیم تشخیص نشانه‌های افسردگی دراین دسته آسان نیست. تصور نکنید که چون شخصی خون‌گرم یا موافق شرایط است، در برابر افسردگی مصون است.”


پی‌نوشت

۱.  Paul R. Duberstein

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید