انتشار این مقاله


کلسیم موجود در رگها می تواند بهترین فاکتور برای پیشبینی حمله قلبی و سکته مغزی باشد

کلسیم موجود در رگها می تواند بهترین فاکتور برای پیشبینی حمله قلبی و سکته مغزی باشد.

افرادی که  کلسیم موجود در رگهایشان نزدیک به صفر است به طور قابل توجهی خطر حمله قلبی و سکته مغزی در آنها کمتر است. نویسنده این مقاله در ادامه توضیح می‌دهد: بعد از تشکیل پلاک در رگها، کلسیم روی پلاکها تجمع پیدا میکند و با گذشت زمان سختتر شده و منجر به مسدود شدن دهانه رگ می شود.

برای این انجام این پژوهش محققان ۶۲۰۰ نفر را که سنشان بین ۴۵ تا ۸۴ سال بود مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کسانیکه  میزان کلسیم موجود در رگ هایشان صفر است، شانس حمله قلبی یا سکته مغزی در آنها کمتر از ۳ درصد است.

یافته های پژوهش بین افرادی که فاکتورهای ریسک دیگری مانند دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول خون بالا داشتند نیز صادق بود و تقریبا نیمی از شرکت کنندگان  این پژوهش، ذخایر کلسیمی ناچیزی در رگ هایشان داشتند.

دکتر پاراگ جُشی نویسنده مقاله میگوید:

 یافته‌های ما نشان می‌دهد افرادی که در رگ هایشان ذخیره کلسیمی ندارند، مجبور نیستند قرص‌های ضد چربی مانند استاتین مصرف کنند، هر چند ریسک فاکتور‌های دیگری در بدنشان وجود داشته باشد.

طبق یافته‌های این پژوهش، یک سی تی اسکن ساده که در اغلب شهرهای بزرگ با هزینه کم انجام میشود میتواند اطلاعات خوبی در اختیار بیمار و پزشک معالجش قرار دهد و آنها را در پیشبینی خطرات تهدید کننده سلامتی فرد در ۱۰ سال آینده، یاری کند.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید