انتشار این مقاله


ناهنجاری‌های خواب

بیشتر افراد مشکلات مربوط به خواب را در قسمتی از زندگی خود تجربه کرده‌اند ولی مشکلات مزمن در ارتباط با خواب و خستگی در روز بعد از بی‌خوابی شاید مربوط به ناهنجاری‌هایی در این زمینه باشد. با ما همراه باشید.

آیا ممکن است شما نیز ناهنجاری‌هایی در خوابیدن داشته باشید؟

بیشتر افراد مشکلات مربوط به خواب را در قسمتی از زندگی خود تجربه کرده‌اند ولی مشکلات مزمن در ارتباط با خواب و خستگی در روز بعد از بی‌خوابی شاید مربوط به ناهنجاری‌هایی در این زمینه باشد.

اولین قدم برای درک مشکل شما نوشتن “یادداشت‌های خواب” است. هر روز میزان خواب خود را در طول شب قبل یادداشت کنید. همچنین کیفیت خواب و هر عاملی که ممکن است روی آن تأثیر بگذارد نیز مدنظر قرار گرفته شود. مورد آخر می‌تواند شامل مصرف کافئین، ورزش و چرت‌های روزانه‌تان باشد. علاوه بر این‌ها احساس هر روز خود را پس از خواب نیز شرح دهید.

پس از گذشت چند هفته یادداشت‌های خود را بررسی کنید تا اگر طرح و یا تناوبی در آن وجود دارد معلوم شود. یادداشت‌های مذکور باید هر عادتی را شامل شود که می‌تواند بر کیفیت خوابتان تأثیر گذارد. پس از شناسایی این عادات می‌تواند برای آن‌ها برنامه‌ی ترک و کاهش تدارک ببینید. اگر پس از انجام این کارها باز هم مشکلاتی را تجربه کردید، یادداشت‌های خود از لحاظ دارا بودن هریک از موارد زیر بازبینی کرده و با پزشکتان صحبت کنید.

انواع ناهنجاری‌های خواب

مطابق با چیزی که CDC منتشر کرده ناهنجاری‌های مربوط به خواب بسیاری آزار می‌دهد. برای اطلاع از احتمال ابتلای خود به ناهنجاری‌های زیر با متخصص مشورت کنید.

بی‌خوابی (Insomnia)

این ناهنجاری با عدم توانایی در به خواب رفتن توصیف می‌شود. بیدار ماندن در اثر این ناهنجاری اختلالاتی عملکردی را در روز بعد در پی دارد.

حمله خواب (Narcolepsy)

این مورد کمبود شدید خواب در طول روز است که با ضعف ناگهانی ماهیچه‌ای نیز همراه می‌شود. از قسمت‌هایی از این ناهنجاری برخی اوقات با عنوان “حملات خواب” یاد می‌شود که هر موقعی می‌تواند رخ دهد؛ حتی در موقعیت‌هایی غیرمعمول.

سندرم پای بی‌قرار (Restless Leg Syndrome

احساس ناخوشایندی است که می‌تواند دلیل دردهایی در پا می‌باشد. با این دردها نمی‌توان خوابید؟

آپنه‌ی خواب

این مورد مربوط به خواب‌هایی است که در آن‌ها وقفه‌ای پیش می‌آید (خواب‌های منقطع). در این طول این خواب‌ها افراد بسیار نفس‌نفس می‌زنند و یا خروپف می‌کنند. شاید نفس کشیدن نیز برای مدت کوتاهی معلق شود!

نشانه‌های هشدار ناهنجاری‌های خواب

لیست زیر شاید علامت‌هایی باشند که باید شما را نگران کنند. اگر هر کدام از آن‌ها را تجربه کرده‌اید با پزشک خود مشورت کنید:

  • بصورتی نامتناقض همیشه برای به خواب رفتن بیش از ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید.
  • خستگی دائمی و تحریک‌پذیری در طول روز، حتی پس از داشتن ۷ یا ۸ ساعت خواب کافی در طول شب
  • راه رفتن در میانه‌ی شب و بیدار ماندن به مدت چند ساعت برای چندین بار
  • چرت‌های متناوب و طولانی در طول روز
  • مشکل در تمرکز سر کار یا مدرسه
  • به خواب رفتن در مواقع نامناسب؛ بیشتر در حال نشستن و یا تماشای تلویزیون
  • خروپف‌ها و سایر مشکلات تنفسی در خواب
  • عدم مقاوت در مقابل حرکت دادن پاها یا احساس سوزش در آن‌ها مخصوصاً هنگام تلاش برای خوابیدن
  • نیاز به محرکی مثل کافئین برای بیدار ماندن در طول روز
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *