انتشار این مقاله


محققان از سیستم بايگانی ذخيره‌ی تجربيات در مغز پرده‌برداری كردند

چگونه مغز ما در طول زمان، تجربیاتمان را سازماندهی می‌کند؟ با توجه به شباهت های آن‌ها.

مطالعه‌ای جدید از NYU نشان می‌دهد که چگونه مغز ما سازماندهی تجربیات را بر اساس شباهتهای آنها انجام می‌دهد. گروهی از دانشمندان علوم اعصاب کشف کرده‌اند که چگونه مغز ما در طول زمان، تجربیاتمان را سازماندهی می‌کند: با توجه به شباهت های آن‌ها.

لیلا دواچی، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه نیویورک و سرپرست نویسندگان این مقاله، كه مقاله‌شان در ژورنال Neuron به چاپ رسیده است، می‌گوید:

به نظر می‌رسد که به منظور فهم جهان، مغز، تجارب متمایز فردی را به اطلاعات خوشه‌ای سازماندهی مجدد می‌كند – كه شاید نشانه‌ای از ظهور دانش مفهومی باشد.

این کار، با همکاری الکسا تومپاری، كه جدیداً درجه‌ی دکترای خود را از NYU دریافت كرده انجام شد؛ او بررسی کرد که چگونه خاطرات در طول زمان تغییر می کنند -كه یک سوال اصلی و اساسی در تحقیقات حافظه است.

محققان در مطالعه خود، یک پویایی خاصی را مورد بررسی قرار دادند: اینکه مغز، چطور و چگونه دوباره شباهت‌ها یا ویژگی‌های مشترک را در تجربیات فردی نشان می‌دهد.  برای انجام این كار، محققان آزمایشی را روی ازمودنی‌هایی كه یک سری از تصاویر بصری مرتبط با هم را یاد میگرفتند، انجام دادند.

در طول آزمایش، آنها چندین شیء شخصی (به عنوان مثال، یک راکت تنیس) را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده کردند و هر شیء جفت شده با تصاویری از چهار صحنه‌ی تکراری بود (به عنوان مثال یک صحنه از ساحل). سپس محققان توانایی افراد را برای تطبیق اشیا با صحنه‌هایی که مشاهده كرده بودند در دو دوره‌ی زمانی سنجیدند: بلافاصله پس از آزمایش و یک هفته بعد از آن.

پس از یک هفته، الگوهای فعال سازی بیشتر در هیپوکامپ مغز و قشر پره‌فرونتال داخلی آن (mPFC) همپوشانی داشت - به عبارت دیگر، با گذشت زمان، مغز اطلاعات را با توجه به همپوشانی آنها سازماندهی کرد.
پس از یک هفته، الگوهای فعال سازی بیشتر در هیپوکامپ مغز و قشر پره‌فرونتال داخلی آن (mPFC) همپوشانی داشت – به عبارت دیگر، با گذشت زمان، مغز اطلاعات را با توجه به همپوشانی آنها سازماندهی کرد.

در طی این دوره‌های یادآوری، محققان الگوهای عصبی افراد فعال در ارتباط با خاطرات فردی را مطالعه کردند. نتایج نشان داد که بلافاصله پس از یادگیری، در الگوی فعالسازی مرتبط با خاطرات هماهنگ با تصویر یک صحنه مشابه، همپوشانی قابل تشخیصی وجود نداشت. با این حال، بعد از یک هفته، الگوهای فعالسازی بیشتری در هیپوکامپ و قشر پره‌فرونتال داخلی مغز (mPFC) همپوشانی بیشتری داشت – به عبارت دیگر، با گذشت زمان، مغز اطلاعات را با توجه به همپوشانی آنها سازماندهی می‌کند.

علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که این ساختار تجربه با زمان، به صورت معکوس با وفاداری تثبیت حافظه‌های تکی است – در سازماندهی خاطرات مربوطه، الگوهای فعال سازی که مربوط به جزئیات یک حافظه خاص بود، کاهش یافت.

Tompary:

این جنبه تحقیق به تنش بین حافظه خوب و یادگیری اشاره می‌کند – اگر ما هر تجربه فردی را به عنوان یادآوری به یاد می‌آوریم، آیا می توانیم به طور موثر در مورد قوانین حقیقی در سراسر تجارب یاد بگیریم؟ ما شواهدی دال بر این رقابت در آنالیز عصبی ساختارهای حافظه در مغز یافته‌ایم.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید