انتشار این مقاله


آسم مشکلات دوران بارداری و زایمان را افزایش می‌دهد

طبق آخرین بررسی‌های محققان این‌گونه به نظر می‌رسد که زنان باردار مبتلا به آسم مشکلات سلامتی بیشتری دارند.

طبق آخرین بررسی‌های محققان این‌گونه به نظر می‌رسد که زنان باردار مبتلا به آسم مشکلات سلامتی بیشتری دارند.

زنانی که آسم دارند بیشتر از سایر زنان از پره اکلامپسی در دوران حاملگی رنج می‌برند و همچنین احتمال به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کم‌تر از حد نرمال نیز در آنان بیشتر است. این مشکلات و سایر مشکلات در دوران حاملگی و زایمان با عوامل محیطی و ارثی قابل تعریف نیستند.

آسم بیماری شایعی است که به دلیل عفونت مزمن در ریه‌ها ایجاد می‌شود و علایم آن تنگی نفس و سرفه‌های متعدد است و حدود هشت الی ده درصد زنان باردار را در سوئد تحت تأثیر قرار می‌دهد.
با استناد به اطلاعات متولدین سوئدی و همچنین داروهای تجویز شده و مراجعت بیماران، محققان مؤسسه کارولینسکا توانسته‌اند ارتباط میان آسم در زنان باردار و نتایج حاملگی و زایمان را مورد بررسی قرار دهند. مطالعه بیش از یک میلیون تولد بر روی تنها بیش از ۷۰۰ هزار زن بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ دریافتند که ۱۰ درصد کودکان متولد شده دارای مادران مبتلا به آسم بوده‌اند.


مقاله مرتبط: هیچ ارتباطی بین آسم کودکان و واکسن سل وجود ندارد


نویسنده ارشد این پژوهش دکتر گوستاو رجنو (Gustav Rejno) متخصص زنان و زایمان می‌گوید:

چهار درصد از کل زنان باردار به پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند. ما متوجه شدیم خطرپره اکلامپسی در زنانی که آسم دارند در مقایسه با دیگران ۱۷ درصد بیشتر است.

به علاوه، زنان مبتلا به آسم احتمال بیشتری برای زایمان کودکان کم‌وزن، زایمان با فورسپس، سزارین و زایمان زودرس دارند.
برای اطمینان از این که چه مشکلاتی را می‌توان به وراثت یا محیط ارتباط داد، محققان عموزاده‌ها و خواهران زنان باردار را که اتفاقاً در همان دوره زمانی زایمان داشتند، مورد بررسی قرار داد. با مقایسه گروه‌های مختلف آن‌ها متوجه وجود ارتباطی میان آسم مادران و مشکلات سلامتی در دوران حاملگی و زایمان شدند.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی خوب و ورزش در بارداری، می‌تواند خطر سزارین را کم کند


دکتر رجنو در این مورد می‌افزاید:

به نظر می‌رسد که آسم به خودی خود این مشکلات را ایجاد می‌کند. این یعنی کنترل مناسب آسم در دوران حاملگی می‌تواند عوارض مرتبط را در دوران بارداری و زایمان کاهش دهد. در مطالعه‌ای مه پیش از این انجام شده بود ما دقیقاً همین مورد را مشاهده کرده بودیم.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید