انتشار این مقاله


پایین بودن کلسیم سرم می‌تواند خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش دهد

طبق تحقیقی ایست قلبی (SCA) می‌تواند به دلیل پایین بودن سطح کلسیم اتفاق بیفتد.

طبق تحقیقی ایست قلبی (SCA) در افرادی که هیچ سابقه‌ی بیماری قلبی نداشتند به دلیل پایین بودن سطح کلسیم اتفاق افتاده بود که این مشکل یکی از علل اصلی مرگ در ایالات متحده است.
محققان در مطالعه ی آزمایشات Mayo Clinic، دریافتند افرادی که سطح کلسیم پایین تری در خون دارند  احتمال بیشتری دارد که SCA را نسبت به افرادی که سطح کلسیم بالاتر دارند تجربه کنند. در بیماران با کلسیم سرم در پایین ترین سطح (۸.۹۵ میلی گرم در دسی‌لیتر) دو برابر احتمال ایست قلبی ناگهانی در مقایسه با گروه شاهد که بالاترین سطح کلیسم را داشتند (۹.۵۵ mg / dL) دیده شد. این نتیجه ها حتی پس از لحاظ کردن ویژگی های بیماران از جمله جمعیت، عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و تداخلات دارویی و استفاده از دارو بود.

داده های سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ از مطالعه مرگ ناگهانی توسط Oregon SUDS جمع آوری شد. هدف Oregon SUDS این است که زندگی کسانی که در معرض خطر ابتلا به اختلال قلبی ناشی از خارج از بیمارستان هستند، بهبود ببخشند. این مطالعه شامل ۲۶۷ مورد SCA و ۴۴۵ نفر از افرادی بود که سطح سرمی کلسیم شان در طول مراقبت های معمولی اندازه گیری شده بود. در تمام افراد SCA سطح سرمی کلسیم را از ۹۰ روز قبل اندازه گیری کردند. این گروه از محققان با دادن پاسخ های اورژانسی و همکاری با بیمارستان ها به منظور شناسایی همه اختلالات ناگهانی قلبی، همکاری کردند. این کار محققان را قادر می سازد تا از زمان قبل از ایست قلبی، بیماران را تشخیص و جمع آوری کنند. کل کلسیم سرم هر بیمار با سطح آلبومین سرم، مورد ارزیابی قرار گرفت تا سطح کلسیم اصلاح شده فیزیولوژیکی بیشتری را ارزیابی کنند.

موارد SCA به میزان قابل توجهی بیشتر از افرادِ آفریقایی آمریکایی و بیماران مبتلا به دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریوی و بیماری کلیوی مزمن نسبت به گروه کنترل بود. علاوه بر این، دیورتیک ها، به ویژه دیورتیک های قوس هنله، نسبت به گروه شاهد بدون تفاوت در میزان مصرف بتابلاکرها بیشتر برای موارد مورد تجویز قرار گرفتند.

به نظر می رسد که مطالعات بیشتری برای تشریح مکانیسم های مبتنی بر شرایط نامطلوب با سطوح پایین کلسیم و تعیین اینکه آیا کنترل میزان کلسیم می تواند خطر را در جمعیت عمومی یا بیماران پر خطر بهبود دهد، مورد نیاز است.


مقاله‌ی مرتبط: کلسیم موجود در رگها می تواند بهترین فاکتور برای پیشبینی حمله قلبی و سکته مغزی باشد


نتایجات به دست آمده طبق مطالعات نشان داد که سطح  کلسیمی سرم پایین تر ویا حتی در حد نرمال می توانند خطر ایست ناگهانی قلب را افزایش دهند. اگرچه این یافته ها ممکن است برای استفاده بالینی در بیماران در حال حاضر آماده نباشند، ولی قدمی به سوی بهبود مراقبت از بیمار با پیش بینی بهتر خطر هستند.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید