انتشار این مقاله


۳ عامل که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت خون را افزایش دهد

چاقی، سیگار کشیدن و عدم تحرک کافی تهدیدی جدی برای ابتلا به عفونت خون هستند.

با توجه به تحقیقات، چاقی بزرگترین تهدید عفونت خون به نظر می رسد! طبق یک مطالعه جدید در کشور نروژ عفونت‌های شدید خون در میان سیگاری‌هایی که چاق و غیر فعال هستند، شایع‌تر بود.
عفونت خون تحت عنوان sepsis شناخته می شود. محققان خاطرنشان کردند افرادی که در معرض sepsis قرار دارند، خطر مرگ شان بیش از ۲۰ درصد بیشتر است. هر سال sepsis ، زندگی ۶ میلیون نفر در سراسر جهان را می‌گیرد.
محققان برای مشاهده اینکه چه چیزی خطر ابتلا به این عفونت کشنده را افزایش می‌دهد، سوابق تقریبا ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به sepsis نروژی را بررسی کردند.


مقاله ی مرتبط: اندام‌های تصفیه‌کننده خون و عوامل عفونی


یافته‌ها نشان داد که مصرف سیگار همراه با چاقی و شیوه زندگی غیر فعال، تهدیدی جدی برای عفونت خون بود. افراد مبتلا به این سه عامل تقریبا پنج برابر خطر ابتلا به sepsis را نسبت به افراد غیر سیگاری و همسالان با وزن طبیعی خود دارند.

شاخص توده بدن (BMI) افراد مورد بررسی در این مطالعه ۳۵ است. (شاخص توده بدنی برآورد تقریبی چربی بدن بر اساس اندازه گیری قد و وزن است). BMI زیر ۲۵ وزن طبیعی و بیش از ۳۰ چاق است. با درنظر گرفتن چاقی به تنهایی، افراد با BMI بین ۳۰ تا ۳۵ خطر ابتلا به sepsis در آنها ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. افراد دارای BMI بیش از ۴۰ سه برابر بیشتر از افرادی که دارای وزن نرمال بودند، خطر ابتلا به sepsis را دارند.

تیم تحقیقاتی نیز اعلام کردند که سیگار کشیدن به تنهایی افزایش ۵۰ درصدی ابتلا را در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند سبب می‌شود. همچنین خطر ابتلای افرادی که به طور کامل فعالیت بدنی نداشتند نسبت به افرادی که تقریبا یک ساعت در هفته فعالیت ورزشی داشتند، دو برابر بود. محققان بیان کردند که این مطالعه نشان می دهد اقدامات مربوط به شیوه زندگی (life style) می تواند خطر ابتلا به عفونت های جدی را کاهش دهد.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید