انتشار این مقاله


اصلاح ژنتیکی ذرت

افزایش ارزش غذایی ذرت از طریق اصلاح ژنتیکی

افزایش ارزش غذایی ذرت از راه ژنتیک می‌تواند میلیون‌ها منفعت در بر داشته باشد. بر اساس مطالعات جدید دانشمندان Rutgers یک راه مناسب برای افزایش ارزش غذایی ذرت پیدا کرده‌اند. این راه از طریق وارد کردن یک ژن باکتریایی است که باعث می‌شود تا ذرت متیونین را که یک ماده غذایی کلیدی و اساسی است تولید کند.

دانشگاه Rutgers Brunswick راهی جدید را کشف کرده است که می‌تواند میلیون‌‌ها فرد را سود بخشد و به توسعه کشو‌هایی مانند آمریکای جنوبی و آفریقا که ذرت کالای اصلی آن‌هاست، کمک کند و وضع‌شان را بهبود بخشد. این راه همچنین به طرز موثری در سراسر جهان می‌تواند هزینه‌ی غذای حیوانی را کاهش دهد.

توماس لئوستوک, شریک مطالعه‌اش و پروفسور در بخش بیولوژی گیاهان و علم بیولوژیک در مدرسه Environmental می‌گویند:

ما ازرش غذایی ذرت را افزایش می‌دهیم. ذرت بیشتر برای غذای حیوانی استفاده می‌شود، اما فاقد متیونین که یک آمینو اسید ضروری است، می‌باشد. محققان راه موثری را برای اضافه کردن آن به محصولات پیدا کردند.


مقاله ی مرتبط: مهندسی ژنتیک چیست؟


بر اساس مطالعات مرکز ملی اطلاعات میکروبیولوژی، متیونین در گوشت یافت می‌شود و یکی از ۹ آمینو اسید ضروری بدن است که بوسیله ی غذا تامین می‌شود. متیونین برای رشد، ترمیم بافت، بهبود بخشی سفتی و انعطاف پذیری پوست و مو و بادوام ساختن ناخن ها نیاز است. گوگرد موجود در متیونین سلول‌ها را از آلوده کننده‌ها محافظت کرده و سرعت پیر شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهد و برای جذب سلنیوم و روی ضروری است.

پروفسور Jochim messing که موسسه میکروبیولوژی Waksman را هدایت می‌کند، در این باره می‌گوید:

هرساله متیونین با ترکیب مصنوعی به ارزش میلیون ها دلار به زمین‌های تخم ذرت افزوده می‌شود که در آینده فاقد منفعت خواهد‌ بود. مراحل مصرف انرژی بخش هزینه ای هستند، با این وجود در بیشتر کشور های توسعه یافته که ذرت غذای اصلی است، متیونین برای مردم مخصوصا کودکان مانند ویتامین یک ماده ی مغذی ضروری می باشد و باید به ذرت اضافه شود.

بر اساس مطالعات، غذای مرغ مثل مخلوط ذرت و چاشنی سس و لوبیا، معمولا فاقد متیونین می‌باشد. دانشمندان دانشگاه روتگرز یک ژن باکتریایی را به داخل ژنوم گیاه ذرت وارد کردند و آن را چندین نسل پرورش دادند. آنزیم ای‌کلای ۳-فسفوآدنوزین-۵ فسفوسولفات ردوکتاز تولید متیونین را افزایش می‌دهد. سپس دانشمندان این ذرت هایی را که از نظر ژنتیکی تغییر یافته بودند، به عنوان غذای مرغ استفاده کردند و مشاهده کردند که ذرت‌های اصلاح شده برای مرغ‌ها مغذی است. چیزی که برای ما تعجب آور است و یک نتیجه مهم محسوب می‌شود، این است که هیچ تغییری در رشد گیاه ذرت به وجود نیامده و اثر مضری بر آن نداشته است.

Leustek معتقد است در جهان پیشرفته، پروتئین گوشت عمدتا از متیونین گرفته می‌شود اما در کشور های در حال توسعه کشاورزان ذرت را برای امرار معاش و مصرف خانواده خود می‌کارند. مطالعه‌ی آنان نشان داد که کشاورزان مجبور نیستند متیونین مکمل یا غذای گران قیمت که متیونین زیاد دارد بخرند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید