انتشار این مقاله


چرا افراد باهوش بیشتر به بیماری‌های روانی مبتلا می‌شوند؟

ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی در افراد با IQ بالا چهار برابر بیشتر است.

براساس تحقیقات جدید ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی در افراد باهوش بیشتر است. محققان معتقدند که دلیل آن تحریک پذیری بیش از اندازه‌ی مغز افراد باهوش است.

 IQ بالا موجب آگاهی بیشتر از محیط اطراف و آن چه رخ می‌دهد، می‌شود .این باعث می‌شود دستگاه عصبی مرکزی بسیار واکنش‌پذیر باشد و بنابراین افراد باهوش پرشورتر خواهند بود.

طبق گفته‌‌ی دکتر Nicole Tetreault، نویسنده‌ی مطالعه، یک اتفاق آزاردهنده‌ی کوچک مانند برچسب لباس یا یک‌ صدای غیر طبیعی، پاسخ استرسی با سطح پایین را فعال می‌کند. این استرس موجب پاسخ بیش اندازه بدن می‌شود.

زمانی که سیستم عصبی سمپاتیک به طور مداوم فعال می‌شود، در یک وضعیت پیوسته‌ی مبارزه، تسلیم شدن و افسردگی قرار می‌گیرد. این اتفاقات هم در بدن و‌ هم در رفتارهای مغزی مانند حالت روحی و عملکرد مغز، موجب فعال شدن یک‌ سری تغییرات ایمنی می‌شود.

این نتایج براساس تحقیقات انجام شده روی ۳۷۱۵ شرکت‌کننده از ۱MENSA که همه‌ی آن‌ها IQ بالای ۱۳۰ داشتند، به دست آمده است.
هریک از شرکت‌کنندگان حالات روحی و اختلالات روانی و همچنین ابتلا به بیماری‌هایی مانند ADHD، اوتیسم و دیگر مشکلات فیزیولوژیکی خود را گزارش کردند.


مقالات مرتبط: ADHD: تفاوت‌هایی در چندین ناحیه از مغز | اوتیسم


سپس این اطلاعات با متوسط ملی هر بیماری مقایسه شد. Audrey Kinase Kolb، نویسنده‌ی مطالعه، معتقد است که اگر هوش بالا یک ریسک فاکتور برای ابتلا به این بیماری‌ها و اختلالات نبود، باید میزان شیوع مشابهی را در هر دو گروه مشاهده می‌کردیم.
برای مثال، در حالی که ۲۰ درصد از افراد MENSA مبتلا به اضطراب هستند، تنها ۱۰ درصد آمریکایی‌ها مبتلا به اضطرابند.
در این موقعیت در مقایسه با یک فرد آمریکایی معمولی، داشتن هوش بالا احتمال ابتلا به اضطراب را ۲ تا ۴ برابر بیشتر می‌کند.

‏Ruth Karpinski، سرپرست نویسندگان، گفت:

با وجود اینکه داشتن هوش بالا همیشه به عنوان هدیه‌ای که موجب نتایج عالی می‌شود، شناخته شده است اما شرایط همیشه مطابق میل نیست!
افراد با IQ بالا تحریک پذیری بالا داشته و شرایط در ذهنشان تشدید شده است، که با وجود عالی بودن در بسیاری از شرایط ناتوان کننده است.


۱. انجمن بین‌المللی تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی و منطقه‌ای در سراسر جهان

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید