انتشار این مقاله


آیا مردان نیز می‌توانند باردار شوند؟

مردان می توانند همین “فردا” باردار شوند! این تئوری مطرح‌شده توسط یک پزشک باروری می‌باشد. اما…

مردان می توانند همین “فردا” باردار شوند! این تئوری مطرح‌شده توسط یک پزشک باروری می‌باشد و مرهون پیشرفت‌های صورت گرفته در پیوند رحم است. اما به عقیده‌ی دیگر متخصصان، این روش به این زودی‌ها عملی نخواهد شد. زیرا مطالعات بیشتری لازم است تا از امنیت آن اطمینان حاصل شود.

به عقیده‌ی دکتر ریچارد پالسون، فرد منتخب American Society for Reproductive Medicine، انجام عمل پیوند رحم در زنان trangender امکان‌پذیر است؛ یعنی افرادی که مرد به دنیا می‌آیند ولی ذاتاً به جنس مونث تبدیل می‌شوند. او در نشست سالانه‌ی ASRM بیان کرد که هیچ مانع بیولوژیکی برای عمل کردن این روش در مردان وجود ندارد.


مقاله مرتبط:درباره‌ی اختلالات جنسیتی چه می‌دانید؟


 پالسون گفت:

شما می‌توانید همین فردا این کار را انجام دهید! شاید چالش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد، اما من هیچ مشکل مشخصی را که مانع از انجام آن شود، نمی‌بینم. من شخصاً اعتقاد دارم که زنان ترنسی وجود دارند که خواستار این پیوند باشند.

اما متخصصان دیگر اشاره می‌کنند که این روش حتی برای زنان هم تأییدشده نیست چه رسد به مردان!

پیوند رحم هنوز در مرحله‌ی آزمایش است. بدان معنی که این روش هنوز از نظر ایمنی و اثربخشی آن در زنان تایید نشده است. حتی عمل‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد هم جزئی از این مطالعات بالینی است.

با توجه به اینکه برای درک خطرات این روش و تأثیر آن بر جنین، تحقیقات بیشتری نیاز است، پیوند رحم بر روی یک مرد در حال حاضر مسئولانه و منطقی نخواهد بود. از نقطه نظر جراحی آیا می‌توانید همین فردا رحمی را در بدن یک مرد قرار دهید؟ بله، اما کاملاً غیرمنطقی و غیرمسئولانه است.


مقاله مرتبط:پیوند رحم و مشکلات آن


پیوند رحم یک روش نسبتاً جدید می‌باشد. تنها در حدود دوازده پیوند رحم در سراسر جهان انجام شده است. در سوئد، پزشکان ۹ پیوند رحم انجام داده‌اند که پنج مورد منجر به بارداری موفق شده است. اما اخیراً یک مورد از پیوند رحم در ایالات متحده گزارش شده که رحم پیوندی عفونت کرده و پس زده شده است.

پیوند رحم با خطراتی نیز همراه است. خود عمل جراحی یک روش پیچیده است. ارگان پیوندی باید به طور مناسب به شریان‌ها و وریدهای بدن وصل شود تا خونرسانی مناسبی دریافت کند. اگر در تأمین خون ارگان مشکلی وجود داشته باشد، بافت شروع به مردن خواهد کرد. علاوه بر این، افرادی که تحت پیوند عضو قرار می‌گیرند داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی مصرف می‌کنند تا عضو پیوندی پس زده نشود. اما همین داروها احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

پیوند رحم در مردان

در مردان چندین خطر دیگر نیز وجود خواهد داشت. پروسه‌ی عمل جراحی پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا آناتومی بدن به طور طبیعی برای ایجاد فضای کافی و خونرسانی برای رحم طراحی نشده است.

علاوه بر این، مردان هورمون‌های مورد نیاز برای حمایت از بارداری مثل پروژسترون را تولید نمی‌کنند. بنابراین، برای اینکه باردار شوند، به هورمون‌درمانی قوی نیاز دارند. همین کار خطرات مضاعفی را به دنبال دارد.

بارداری در مردان

برای بررسی دوز هورمون‌های مورد نیاز برای حمایت از بارداری در مردان نیاز به مطالعات حیوانی وجود دارد. همچنین برای اطمینان از اینکه رحم پس از پیوند خون کافی را دریافت می‌کند یا خیر.

در نهایت، اگر پیوند رحم بر روی فردی که دارای آناتومی مردانه انجام شود، زایمان حتما باید از طریق سزارین باشد زیرا لگن مردان تنگ‌تر از آن است که اجازه‌ی خروج جنین را بدهد. خود عمل سزارین هم با خطرات بسیاری همراه است. حتی زنانی که پیوند رحم انجام می‌دهند نیز نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشد. زیرا زایمان طبیعی می‌توانند استرس زیادی را برای اندام پیوندی به همراه داشته باشد. علاوه بر این ممکن است فرد انقباضات زایمانی مشابه افراد عادی نداشته باشد.

در حال حاضر، ریسک این روش برای افرادی با آناتومی مردانه بسیار زیاد است. تصور عملی شدن این روش در آینده‌ی نزدیک دشوار به نظر می‌رسد. اما با تحقیقات بیشتر محققان به جایی خواهند رسید که خطرات بسیار کمتر خواهند بود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید