انتشار این مقاله


شین اسپلینت یا درد ساق پا

شین اسپلینت (shin splint) به درد ناحیه ساق پا اطلاق می‌شود که به دلیل افزایش فشار وارد شده به استخوان درشت‌نی (tibia or shin bone) ایجاد می‌شود که در پزشکی به آن (Medial Tibia Stress Syndrome) یا به اختصار MTSS گفته می‌شود. دلایل شین اسپلینت به علت فشار بیش‌ازحد و پیاپی به استخوان تیبیا که در […]

شین اسپلینت (shin splint) به درد ناحیه ساق پا اطلاق می‌شود که به دلیل افزایش فشار وارد شده به استخوان درشت‌نی (tibia or shin bone) ایجاد می‌شود که در پزشکی به آن (Medial Tibia Stress Syndrome) یا به اختصار MTSS گفته می‌شود.gettyimages-512749663-shin-splint-yuri-arcurs-opener

دلایل

شین اسپلینت به علت فشار بیش‌ازحد و پیاپی به استخوان تیبیا که در قسمت داخلی ساق پا قرار دارد در موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • افرادی که تمرین دویدن خود را به تازگی شروع کرده‌اند.
  • افرادی که بطور ناگانی مدت، تعداد دفعات و یا شدت تمرین خود را افزایش داده‌اند.
  • افرادی که روی سطوح غیرهموار و یا سخت می‌دوند.
  • افراد نظامی تازه‌کار هم ممکن است در اثر تمرین‌های داده شده دچار این عارضه شوند.
  • در افرادی که کف پای صاف دارند نیز امکان بروز این عارضه وجود دارد.

علایم

shin-splint1افراد مبتلا به شین اسپلینت در قسمت داخلی پا احساس درد می‌کنند و نسبت به لمس این قسمت از پای خود حساس می‌شوند و در صورت لمس احساس درد می‌کنند.

در عارضه شین اسپلنیت درد پا با شروع فعالیت و فشار به ساق پا ایجاد می‌شود و بطور فزاینده‌ای افزایش و با قطع فعالیت کاهش یافته و تدریجاً بهبود می‌یابد. درد ساق پا می‌تواند دلایل دیگری مانند ورم عضلات گروه جلویی پا و یا شکستگی استرسی نیز داشته باشد.

لازم به ذکر است که در بیماری شین اسپلینت درد به صورت گسترده و عمومی است و در تمام طول ساق پا احساس می‌شود در صورتی که در شکستگی استرسی شما می‌توانید با لمس کردن قسمت داخلی ساق خود نقطه‌ای را پیدا کنید که منشأ درد است و با دور شدن از آن نقطه درد بطور تدریجی کاهش می‌یابد.

تشخیص

تشخیص شین اسپلینت عمدتاً با استفاده از سابقه پزشکی بیمار و آزمایش‌های فیزیکی انجام می‌شود، ولی در برخی موارد برای تشخیص نیاز به عکس‌های رادیولوژی داریم.

درمان

  • اولین و بهترین راه برای درمان این عارضه استراحت و عدم انجام فعالیت‌هایی است که فشار زیادی به ساق پا وارد می‌کنند برای مثال از پریدن و دویدن با سرعت بالا باید پرهیز شود.

برای ورزش کردن در طول درمان می‌توانید از ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری که فشار زیادی را به ساق پا وارد نمی‌کنند استفاده کنید.

  • برای کاهش درد می‌توانید از گذاشتن یخ روی ساق پا استفاده کنید.
  • استفاده از داروهای ضد‌التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفنات، پیروکسیکام و سلکوکسیب (سلبرکس) نیز باعث کاهش درد می‌شوند.

راه‌های پیشگیری

  • شیوه‌ی دویدن خود را آنالیز کنید.
    برای مثال دویدن روی پنجه پا باعث افزایش فشار وارد بر ساق شده و درنتیجه احتمال ایجاد عارضه‌ی شین اسپلنیت را افزایش می‌دهد.
  • از فشار و تمرین بیش‌ از حد اجتناب کنید.
  • از کفش مناسب استفاده کنید:
    برای دویدن از کفش مناسب استفاده کنید و سعی کنید هر ۵۵۰-۸۰۰ کیلومتر دویدن کفش خود را تعویض کنید
  • از کفی جذب‌کننده شوک استفاده کنید.

foot-locker-image-running-shoes

در پایان باید گفته شود که عارضه شین اسپلنیت یک عارضه شایع است و با استراحت کافی و رعایت موارد ذکر شده بدون نیاز به دارو و یا مراجعه به پزشک بطور کامل درمان می‌شود فقط باید توجه شود که تا زمانی که این عارضه بطور کامل بهبود نیافته مجدداً تمرین را آغاز نکنید و پس از بهبود نیز فشار تمرین را تدریجا افزایش دهید.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید