انتشار این مقاله


سیر می‌تواند با عفونت‌های مزمن مبارزه کند

ترکیب موجود در سیر قادر به نابودی اجزای مهم سیستم ارتباط باکتری‌ها است

مطالعۀ جدیدی از دانشگاه Copenhagen نشان می‌دهد که:

در سیر یک ترکیب فعال سولفوردار وجود دارد که می‌تواند برای مبارزه با باکتری‌های قدرتمند عامل بیماری‌های عفونی مزمن استفاده شود. این‌جا محققان نشان می‌دهند که ترکیب موجود در سیر قادر به نابودی اجزای مهم سیستم ارتباط باکتری‌ها است، چیزی که از طریق تنظیم عملکرد مولکول‌های RNA صورت می‌گیرد.

Tim Holm Jakobsen، استادیار از مرکز Costerton Biofilm در بخش ایمولوژی و میکروبیولوژی، می‌گوید:

ما معتقدیم که این روش می‌تواند منجر به درمان بیمارانی شود که در غیر این صورت پیش‌آگهی ضعیفی دارند. زیرا عفونت‌های مزمن مانند فیبروز سیستیک می‌توانند خیلی قدرتمند باشند. اما اکنون ما، با همکاری یک شرکت خصوصی، دانش کافی برای گسترش داروی سیر دار را داریم و آن را بر روی بیماران آزمایش می‌کنیم.

مطالعه‌ای که از سال ۲۰۰۵ بر روی اثر سیر بر باکتری‌ها تمرکز کرده‌ است جدیدترین کار یک گروه تحقیقاتی است که به وسیله پروفسور Michael Givskov سرپرستی می‌شود. در آن زمان آن‌ها دریافتند که عصاره سیر قادر به مهار باکتری است. و در سال ۲۰۱۲ آن‌ها نشان دادند که ترکیب آلی سولفوریک موجود در سیر علت این تاثیر سیر بر روی باکتری‌ها است. مطالعه جدید، که در ژورنال علمی Scientific Reports منتشر شده است، به بررسی دقیق‌تر و پیداکردن اسناد و مدارکی از توانایی آجوئن (Ajoene) برای مهار مولکول‌های RNA تنظیمی کوچک در دو نوع باکتری می پردازد.

Tim Holm Jakobsen می‌گوید:

دو نوع باکتری‌ای که ما مطالعه کرده‌ایم خیلی مهم هستند. این باکتری‌ها عبارتند از استافیلو کوکوس ائوروس و سودوموناس آئروژینوزا. آن‌ها در واقع به دو خانواده خیلی متفاوت باکتری‌ها تعلق دارند و عموما با روش‌های مختلفی مبارزه می‌کنند. اما ترکیب موجود در سیر قادر است تا با هر دو آن‌ها به‌صورت هم‌زمان مبارزه کند. بنابراین ممکن است ثابت کند که یک داروی موثر است زمانی که همراه آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌ است که که سیر قوی‌ترین ترکیب طبیعی مقاوم در برابر باکتری‌ها به نظر می‌رسد. به‌ علاوه قادر به مهار مولکول‌های RNA باکتری نیز می‌باشد. ترکیب فعال سیر همچنین به ماتریس محافظ چسبناک اطراف باکتری، یا بیوفیلم آسیب می‌زند. زمانی که بیوفیلم نابود یا ضعیف شود، آنتی‌بیوتیک‌ها و سیستم ایمنی بدن قادر به مبارزه با باکتری‌ها به صورت مستقیم خواهد بود و بدین ترتیب عفونت از بین‌ می‌رود.

انجام آزمایش‌های بالینی بیماران در رابطه مطالعه درباره سیر

در سال ۲۰۱۲ محققان روشی مبنی بر استفاده از آجوئن برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی ابداع کردند. اکنون شرکت Neem Biotech مجوز استفاده از حق ثبت اختراع را خریداری کرده است. محصولات پزشکی آنها، NX-AS-401، که هدف آن درمان بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک است، اکنون نوعی داروی کم‌کاربرد (Orphan drug) قلمداد می‌شود. این بدان معنی است که آزمایش‌های بالینی بیماران به زودی انجام خواهد شد.

اگر کارآزمایی بالینی نتایج خوبی داشته باشد، این دارو می‌تواند به عنوان اولین مورد در مجموعه‌ای از ارتباطات ضد میکروبی با شیوه‌های جدید با نام تجاری جدید توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی گیلسوف به بازار عرضه شود.


مقاله مرتبط: ساخت مولکول‌هایی برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم


 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید