انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۴)

دانشمندان در ادامه‌ی موفقیت‌های چشمگیر بیوتکنولوژیک خود، این بار دو حرف دیگر را به چهار حروف پایه‌ای ژنتیکی افزودند.


۲۴ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۱۷


دانشمندان دو حرف ژنتیکی دیگر را به کدهای زندگی اضافه کردند

James Cavallini/Science Source
James Cavallini/Science Source

تمام اشکال حیات روی کره‌ی خاکی از الفبای ژنتیکی A، T، C و G به وجود آمده‌ است. این ترکیبات نیتروژن‌دار که بخش متصل شونده‌ی بین دو رشته‌ی DNA یا همان بازهای نوکلئوتیدی را تشکیل می‌دهند، پروتئین‌سازی را در سلول سامان می‌بخشند. چون تقریباً تمام کارهای سلول را پروتئین‌ها انجام می‌دهند، پس این حروف هستند که در سلول همه‌کاره محسوب می‌شوند. اکنون و برای اولین بار دانشمندان نوعی باکتری را طوری مهندسی کرده‌اند که از حروف اضافی (علاوه بر آن چهار تا) پروتئین بسازند. چهار حروف پایه‌ای به طور طبیعی، سه تا سه تا، یک آمینواسید را کد می‌کنند و قادرند ۲۰ آمینواسید را رمزگذاری نمایند. اضافه کردن این دو حرف که X و Y نام گرفته‌اند، باعث شده سلول بتواند تا ۱۵۲ آمینواسید را استفاده کند. با این تکنولوژی جدید، باید منتظر داروها و مواد جدید باشیم.

اولین شواهد احتمالی از وجود ماده‌ی تاریک از کاوشگر فضایی چینی

بقایای ابرنواختر  کِپلر، که در تصویر کامپوزیت ناسا دیده می‌شود. به عنوان جزوی از عملیات چین برای شکار ماده‌ی تاریک، عملیات کاوشگر ذره‌ی ماده‌ی تاریک این کشور، ذرات مرتبط با پرتوهای کیهانی ساخته شده توسط ابرنواختر را ردیابی می‌کند. NASA©
بقایای ابرنواختر کِپلر، که در تصویر کامپوزیت ناسا دیده می‌شود. به عنوان جزوی از عملیات چین برای شکار ماده‌ی تاریک، عملیات کاوشگر ذره‌ی ماده‌ی تاریک این کشور، ذرات مرتبط با پرتوهای کیهانی ساخته شده توسط ابرنواختر را ردیابی می‌کند. NASA©

چالشی که فیزیک همیشه با آن روبه‌رو بوده، یافتن شواهدی از ماده‌ی تاریک است. ماده‌ی تاریک چیزی است که فرض می‌شود مقدار قابل توجهی از جرم را در عالم تشکیل داده است. به نظر می‌رسد این، وجود ماده‌ی تاریک است که باعث ایجاد ساختار عالم و شکل‌گیری تکامل کهکشان‌ها شده است. دانشمندان تاکنون شواهد متقنی از این ماده بدست نیاورده‌اند ولی نتایج گزارش چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش از طرف یک عملیات فضایی در چین، شاید زیاد متقن نباشد، ولی اولین شواهد از وجود ماده‌ی تاریک است.

نرم‌افزار پرحاشیه‌ای که صحت مقالات علمی را بررسی می‌کند!

Statcheck بر اساس تحقیق اخیر، کارش را در 95 درصد موارد درست انجام داده ولی منتقدان هنوز متقاعد نشده‌اند.
Statcheck بر اساس تحقیق اخیر، کارش را در ۹۵ درصد موارد درست انجام داده ولی منتقدان هنوز متقاعد نشده‌اند.

وقتی محققان هلندی الگوریتمی با دسترسی آزاد به نام statcheck را برای مشخص کردن خطاهای آماری در مقالات علمی روانشناسی توسعه دادند، واکنش جامعه‌ی علمی به آن ناهمگون بود؛ مخصوصاً بعد از این که نتایج این نرم‌افزار حاکی از آن بود که ده‌ها هزار مقاله‌ی منتشر شده از لحاظ آماری تناقض دارند. برخی از محققان آن را شکلی از تجاوز! معرفی کرده‌ و بعضی دیگر دقت آن را مورد سؤال قرار داده‌اند. اکنون تحقیق جدیدی از طرف توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار پیشنهاد می‌کند که کارشان در ۹۵ درصد موارد دقیق و درست بوده است.

نمونه‌های نسبت داده شده به یِتی، DNA خرس از آب درآمد

هشت مورد از ۹ نمونه‌ی نسبت داده شده به یتی، متعلق به خرس بوده است. یکی هم مال سگ!

نیاز نیست کوهنوردان در تبت و هیمالیا از هیولای افسانه‌ای، “یِتی” بترسند؛ به جای آن، بهتر است اسپری ضد خرس با خود آورده باشند! آنالیزهای انجام شده روی ۹ نمونه‌ی DNA که ادعا می‌شود مربوط به “مرد برفی” است، نشان می‌دهد که هشت تا از آن‌ها مربوط به گونه‌های مختلفی از خرس‌های بومی منطقه می‌باشند. در فرهنگ محلی نپال، یتی (yeti) موجودی غول‌پیکر است؛ چیزی بین بوزینه و انسان که پشت سرزمین‌های ساحلی هیمالیا زندگی می‌کند. ادعاهای این سال‌ها، فقط افسانه بودن یتی را زیر سؤال برده بود ولی علم از این ادعاها پشتیبانی نمی‌کرد.

باتری‌های غول‌پیکر

پروژه‌ی باتری استرالیای جنوبی (Tesla)

تسلا کار نصب بزرگ‌ترین باتری‌های لیتیمی دنیا را در یک مزرعه‌ی بادی در ۲۰۰ کیلومتری شمال آدلاید به پایان رساند. این باتری‌ها نیازهای شبکه را در هنگام افزایش تقاضا پاسخ خواهند گفت. به جای سرمایه‌گذاری بیشتر روی سوخت‌های فسیلی، این باتری‌ها قادرند برق ۳۰,۰۰۰ خانه را برای هشت ساعت تأمین کنند. ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، در حساب توییتری خود اعلام کرده بود که اگر این پروژه بیشتر از ۱۰۰ روز طول بکشد، پولی از استرالیا نخواهد گرفت! کار در کمتر از ۱۰۰ روز به پایان رسید.


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقایع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید