انتشار این مقاله


ذات‌الریه: درمان با واکسن به جای آنتی‌بیوتیک

باکتری Mycoplasma یکی از شایع‌ترین علل ذات‌الریه باکتریایی در کودکان است.

باکتری مایکوپلاسما یکی از شایع‌ترین علل ذات‌الریه باکتریایی در کودکان است. هنوز چگونگی بروز این بیماری مشخص نیست. محققان دانشگاه مرتبط با بیمارستان کودکان Zurich و UZH به تازگی نشان داده‌اند که سلول‌های ایمنی خاصی از توع سلول‌های B، که برای بهبود عفونت حیاتی هستند، وجود دارند. آنتی‌بادی‌هایی که توسط این سلول‌ها تولید می‌شوند، مایکوپلاسما را در ریه‌ها حذف می‌کنند. با این وجود این باکتری‌ها می‌توانند در بخش‌های فوقانی دستگاه تنفس باقی بمانند.

تیم محققان باکتری‌ها را با یک رنگ فلورسنت کشت داده و برای اولین بار قادر به مشاهدۀ مستقیم پاتوژن در ریه و دستگاه تنفسی فوقانی در طی یک عفونت شدند. یافته‌های به دست آمده از موش‌ها با مشاهدات بالینی در کودکانی که دستگاه تنفس فوقانی آن‌ها هنوز در معرض عفونت مایکوپلاسما قرار دارند، سازگار بوده است.

پاسخ‌های ایمنی مختلف در ریه و دستگاه تنفسی فوقانی

Patrick Meyer Sauteur، متخصص بیماری‌های عفونی، همراه با تیمی بین‌المللی نشان داد که تفاوت‌های قابل توجهی بین ریه و دستگاه تنفس فوقانی در پاسخ ایمنی ایجاد شده پس از عفونت وجود دارد. محققان بیشتر آنتی‌بادی IgM و IgG را در ریه یافتند. هم‌چنین آن‌ها افزایش و فعال شدن سلول‌های B در گره‌های لنفاوی موضعی این بخش را تشخیص دادند (که این بدان معناست که پاتوژن ها در عرض چند هفته می‌توانند از بین بروند).

در مقایسه با ریه، محققان آنتی‌بادی‌های IgA را در دستگاه تنفس فوقانی یافتند، اما در آن‌جا اثری از فعال شدن سلول‌های B نبود، که این نشانگر پایداری عوامل بیماری‌زا در این ناحیه می‌باشد. در نهایت، آزمایش‌های انجام شده با موش‌های فاقد سلول B نشان داد که انتقال آنتی‌بادی‌ها در این موش‌ها به طور موثری موجب از بین رفتن باکتری در ریه می‌شود؛ اما قادر به پاکسازی باکتری در دستگاه تنفسی فوقانی نیست.

سلول‌های B با نقشی حیاتی

Patrik Meyer Sauteur بیان می‌کند:

این داده‌ها اولین اثبات برای این است که پاسخ آنتی‌بادی برای پاک کردن عفونت‌های ریه ناشی از مایکوپلاسما می‌تواند بسیار مهم باشد.

این یافته‌ها ممکن است به توسعۀ واکسن‌های خاصی کمک کند. Meyer Sautey درباره پاسخ‌های آنتی‌بادی برای محافظت در برابر عفونت به این نتیجه‌گیری رسیده است که:

کار ما راه را برای توسعه واکسن علیه مايکوپلاسما آسان می‌کند. گروه‌های هدف برای چنین واکسنی شامل کودکان خردسالی می‌شود که به دلیل در دسترس نبودن جایگزین‌های درمانی دچار مقاومت آنتی‌بیوتیکی در برابر مایکوپلاسما می‌شوند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید