انتشار این مقاله


دانشمندان معتقدند که دست‌های زنان واقعا سردتر از مردان است

دست‌های زنان معمولا از مردان سردتر است و ضرب‌المثمل قدیمی “دست‌های سرد، قلب گرم” گواهی بر این قضیه است.

خانم‌ها، اگر دست‌های شما نیز مانند السا (در انیمیشن Frozen)، به خصوص در فصل زمستان، احساس یخ‌زدگی می‌کند، دست‌تان را بالا ببرید!
دست‌های زنان معمولا از مردان سردتر است و ضرب‌المثل قدیمی “دست‌های سرد، قلب گرم” گواهی بر این قضیه است. محققان دانشگاه یوتا با مقایسه تصاویر تابش حرارتی دست مردان و زنان، دریافتند که دست‌های زنان معمولا ۲/۸ درجه فارنهایت سردتر از مردان است.

قرارگرفتن در معرض سرما – چه دوش آب سرد یا پیاده‌روی در خارج از خانه – به صورت قراردادی باعث کاهش جریان خون در رگ‌های خونی دست و پا می‌شود، زیرا بدن از قلب و سایر ارگان‌های حیاتی محافظت می‌کند. در حالی که این اتفاق در مردان و زنان رخ می‌دهد، پاسخ به سرما در بدن زنان بسیار سریع‌تر است.

دلایل سردی دست‌های زنان

هنوز هم عامل ناشناخته است، اما دانشمندان نشان داده‌اند که تفاوت در اندازه بدن، ترکیب‌بندی و هورمون‌ها عامل این اتفاق هستند. زنان درصد چربی بیشتر و عضله کمتری نسبت به مردان دارند. چربی از اندام‌های حیاتی، مانند رحم محافظت می‌کند، اما جریان خون را به اندام‌ها محدود می‌کند. زنان همچنین گرما را از طریق پوست خود سریع‌تر از دست می‌دهند، زیرا عموما جثۀ کوچک‌تری نسبت به مردان دارند. این موضوع دلیل لرز زنان را در کنار مردانی که آستین کوتاه پوشیده‌اند، بیان می‌کند.
برای اکثر زنان داشتن دستان سرد، هر چند ناراحت‌کننده است، ولی باعث نگرانی نمی‌شود مگر آن که نشانه‌ای از وضعیت پزشکی شناخته‌شده به عنوان Raynaud باشد. طبق آمار، بیماری Raynaud باعث می‌شود که انگشتان دست و پا در پاسخ به هوای سرد یا استرس بی‌حس و سرد شوند. این وضعیت باعث می‌شود تا رگ‌های خونی کوچک که خون را به اندام‌ها منتقل کنند دچار انقباض شوند، که بر جریان خون اثر می‌گذارد. این امر می‌تواند منجر به آسیب بافتی شود.
زنان مبتلا به رینود پنج برابر بیشتر از مردان هستند. علائم عبارتند از؛ احساس یخ‌زدگی در انگشتان دست و پا (سرد)، رنگ پوست سفید یا آبی موقع قرار گرفتن در معرض سرما یا استرس، و رنگ قرمز توام با درد ناگهانی پس از گرم شدن.

دو نوع Raynaud وجود دارد؛ ابتدایی و ثانویه. نوع ثانویه از یک عامل درونی ناشی می‌شود و کمتر رایج است. نوع اولیه مرتبط با سابقه‌ی خانوادگی است.


مقاله‌ی مرتبط: علت سردی دست چیست؟


 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید