انتشار این مقاله


پاندمی بعدی آنفولانزا زمانی ظاهر می‌شود که کمترین انتظار هم نمی‌رود

اگر یک پاندمی جدید آنفولانزا شایع شود، شاید تشخیص آن آسان باشد.

اگر یک پاندمی جدید آنفولانزا شایع شود، شاید تشخیص آن آسان باشد. محققان دریافته‌اند که شیوع گسترده‌ی این بیماری احتمالا در بهار یا تابستان اتفاق خواهد افتاد. نه در میانه‌ی زمستان که فصل آنفولانزا است.

به طور معمول آنفلوآنزا در زمستان رخ می‌دهد، زمانی که کودکان در کلاس‌های درس تجمع کرده اند و هوا سرد و خشک است – ایده آل برای انتقال ویروس آنفلوآنزا – اما این از لحاظ تاریخی، در مورد اپیدمی‌های بزرگ آنفولانزا صادق نیست.

طبق مطالعه‌ای که اخیرا توسط محققان دانشگاه تگزاس در PLOS Computational Biology منتشر شده، شش پاندمی آنفولانزای پرشیوع تاریخ – از جمله آنفولانزای سال ۱۸۸۹، ۱۹۱۸ (آنفلوآنزای اسپانیایی)، ۱۹۵۷، ۱۹۶۸ و ۲۰۰۹ (آنفولانزای خوکی) – همه ابتدا در اواخر ماه مارس و اواخر ژوئیه کشف شدند.


مقاله مرتبط: جلوگیری از بستری شدن کودکان با واکسیناسیون علیه آنفولانزا


The Next Flu Pandemic
به طور معمول آنفلوانزا در زمستان رخ می‌دهد، زمانی که کودکان در کلاس‌های درس تجمع کرده اند و هوا سرد و خشک است.

به گفته‌ی Spencer J. Fox، دانشجوی کارشناسی ارشد مدل‌سازی بیماری‌های عفونی در دانشگاه تگزاس در آستین و نویسنده‌ی مقاله، احتمالا علت این است که افرادی که به یک نوع آنفولانزا مبتلا می‌شوند تا اندازه‌ای در برابر عفونت‌های دیگر مقاوم می‌شوند؛ حتی اگر عفونت‌ها از نظر ژنتیکی متفاوت باشند.

این مقاومت حدود شش هفته طول می‌کشد. اگر یک آنفولانزای فصلی قبلا در میان جمعیت شایع شده باشد، حتی ممکن است یک ویروس قوی آنفولانزا در طول زمستان موقتاً شکست بخورد.

این ویروس تنها زمانی می‌تواند تکثیر شود که مقاومت افراد ضعیف شود – سریع‌ترین زمان ممکن اوخر مارس است – و فقط تا زمانی که گرما و رطوبت تابستان فرا برسد می‌تواند فعالیت کند.

این الگوی آنفلوانزای خوکی H1N1 2009 بود: در ماه آوریل از مکزیک به ایالات متحده گسترش یافت، تقریبا در تابستان ناپدید شد و در ماه اکتبر به قدرت رسید.


مقاله مرتبط: آنفولانزا


The Next Flu Pandemic
افرادی که به یک نوع آنفولانزا مبتلا می‌شوند تا اندازه‌ای در برابر عفونت‌های دیگر مقاوم می‌شوند

دلیل مقاومت موقت در برابر آنفولانزا

چگونه ممکن است یک ویروس آنفلوانزا در برابر ویروس دیگر آنفولانزا از ما محافظت کند؟ محققان دانشکده پزشکی Icahn در Mount Sinai ممکن است یک توضیح یافته باشند.

دانشمندان در Proceedings of the National Academy of Sciences سال گذشته گزارش دادند هنگامی که آنفولانزا به بعضی از سلول‌های خاص بدن که راه‌های باریک تنفسی شش ها را تشکیل می‌دهند، حمله می‌کند این سلول ها ملتهب می‌شوند. بسیاری از این سلول‌ها بلافاصله می‌میرند اما بازماندگان تا هفته‌ها ملتهب مانده و برای ویروس‌های دیگر غیر قابل نفوذ می‌شوند.

این تیم نشان داد سلول‌های انسانی که از حمله‌ی آنفولانزای A جان سالم به در برده‌اند، حتی در برابر آنفلوآنزای B که ژنتیکی بسیار متفاوت از ویروس A دارد محافظت می‌شوند  (این نتایج در موش‌ها نیز مشاهده می‌شود).

آن‌ها هم‌چنین اشاره کردند که شروع فصل سرما و زکام در سال ۲۰۰۹ به تعویق افتاد. احتمالا دلیل آن محافظت آنفولانزای همان سال از مردم در برابر R.S.V. -ویروسی که موجب سرماخوردگی‌های فراوان می‌شود – باشد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید