انتشار این مقاله


آیا ژنتیک در ایجاد درد مزمن بعد از جراحی نقشی دارد؟

از عوارض شایع پس از جراحی می‌توان به درد مزمن اشاره کرد که در این خصوص ژنتیک تاثیر ویژه‌ای دارد.

ژنتیک در تعیین این‌که آیا بیماران بعد از عمل جراحی، درد مزمن را تجربه می‌کنند نقش تعیین‌ کننده دارد. مطالعه‌ی حاضر در مجله‌ی پزشکی انجمن بیهوشی آمریکا (ASA) منتشر شد. علاوه بر عوامل ژنتیکی، نتایج مطالعه نشان می‌دهد بیماران زیر ۶۵ سال و افرادی که سابقه درد مزمن دارند بیش‌تر در معرض خطر هستند.
Matthew T.V. Chan، محقق ارشد و فارغ التحصیل دانشگاه Chinese هونگ کونگ بیان می‌کند:

مطالعات ما نشان می‌دهد تغییرات ژنتیکی مشترکی میان افراد وجود دارد، این نکته به شناسایی افرادی که در معرض درد‌های مزمن هستند کمک می‌کند و این‌که چرا فقط بعضی بیماران از درد‌های مداوم رنج می‌برند؟ البته تا‌کنون تغییرات ژنتیکی مرتبط با درد‌ مزمن پس از عمل جراحی به خوبی شناخته نشده است.


مقاله‌ی مرتبط: درباره‌ی درد‌های مزمن چه می‌دانید؟!


درد مزمن پس از عمل جراحی یکی از عوارض شایع و جدی است. بر‌آورد افراد مبتلا به درد مزمن پس از عمل جراحی، به طور گسترده‌ای متفاوت است – از ۹ درصد تا ۸۰ درصد – نویسندگان عقیده دارند میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان ماه‌ها و حتی سال‌ها از درد در ناحیه‌ی جراحی رنج می‌برند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد درد مزمن پس از عمل جراحی بر زندگی بیماران تاثیر منفی می‌گذارد و عملکرد اجتماعی، فعالیت‌های بدنی و سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان نمونه خون هزار و ۱۵۲ بیمار جراحی‌شده را برای بررسی تغییرات ژنتیکی در ۵۴ ژن مرتبط با درد آزمایش کردند. یک سال پس از جراحی با بیماران تماس گرفته شد تا ببینند آیا پس از جراحی درد مزمن داشته‌اند یا خیر؟ بیماران میزان درد در ناحیه‌ی جراحی را از صفر (بدون درد) تا ۱۰ (شدید‌ترین درد قابل تصور) گزارش کردند. هم‌چنین در مورد میزان درد حین انجام فعالیت‌های روزمره از بیماران سوال شد.

یک سال بعد از عمل، ۲۱ درصد از بیماران درد مزمن پس از جراحی را گزارش کردند. در میان این بیماران ۳۳ درصد، درد خود را شدید ارزیابی کردند. در بازه‌ی زمانی follow-up، چنان‌چه بیماران هنگام فعالیت بدنی، قدم زدن و خواب درد داشتند، میزان درد خود را گزارش می‌کردند. وضعیت سلامت عمومی بیمار، به شدت تحت تاثیر درد است.


مقاله‌ی مرتبط: دردنامه (۱) – درد‌های مزمن


به طور خاص در میان تغییرات ژنتیکی، ژنی در سیستم عصبی به نام عامل مخرب نوروپاتی (BDNF) کشف شده که بیش‌ترین ارتباط را با افزایش درد پس از عمل جراحی دارد. محققان یافته‌های این مطالعه را در مدل موش نیز تایید کردند. محققان به این نتیجه رسیدند تغییرات ژنتیکی (۷ تا ۱۲ درصد) نسبت به عوامل خطر بالینی مانند سن، جنس، سابقه مصرف سیگار (۳ تا ۶ درصد) اثر بیش‌تری بر درد مزمن پس از عمل جراحی دارد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید