انتشار این مقاله


مزایای اتاق بخار چیست؟

اتاق بخار، اتاقی با دمای بالاست که برای آرامش یافتن و یا مداوای پزشکی استفاده می شود.

اتاق بخار، اتاقی با دمای بالاست که برای آرامش یافتن و یا مداوای پزشکی استفاده می شود. دمای داخل اتاق بخار عموما بین ۱۱۰ تا ۱۱۴ درجه فارنهایت با رطوبت ۱۰۰ درصد است.

فواید

چندین مزایا مرتبط با اتاق بخار وجود دارد که به شرح آن ها می پردازیم:

  • بهبود گردش خون

نشستن در اتاق بخار اثرات مفیدی بر روی سیستم قلبی عروقی، به ویژه در افراد مسن دارد . مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که گرمای مرطوب، مانند آنچه توسط یک اتاق بخار ایجاد می شود ، می تواند گردش خون را با گشاد کردن عروق خونی یا مویرگ ها افزایش دهد. در نتیجه خون می تواند به راحتی جریان یابد و اکسیژن را به اطراف بدن حمل کند. همچنین فشار خون را پایین می آورد و قلب سالم تر می شود و به تسریع در بهبودی زخم نیز کمک می کند.

  • سلامت پوست

گرمای اتاق بخار و سونا باعث عرق کردن می شود. عرق کردن منافذ را باز می کند و پوست بیرونی را تمیز می کند. هوای گرم باعث زدودن کثیفی و پوست مرده شده و در درمان آکنه استفاده می شود. با این حال، کاری که اتاق بخار انجام می‌دهد ولی سونا نمی‌تواند، حذف سموم زیر پوست است.

  • بازیابی حالت معمول  پس از تمرین 

اغلب پس از یک تمرین ورزشی یا فعالیت زیاد، فرد دچار درد عضلات می شود. این درد به عنوان درد تاخیری عضلات شناخته شده است، این روش استراحت دادن به عضلات برای بازیابی حالت اولیه به طور سریع و سالم کارآمد است.
مطالعه ای درسال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده فوری از حرارت مرطوب بعد از تمرین باعث کاهش درد و حفظ قدرت عضلانی می‌شود. گرما انتهاهای عصبی را تسکین داده و عصلات را شل می‌کند.

  • انعطاف و شل شدن مفاصل

می توان از اتاق بخار قبل از تمرین استفاده کرد، زیرا سفتی مفاصل را از بین می برد و انعطاف پذیری را افزایش می دهد، درست همانند گرم کردن بدن قبل از ورزش. استفاده از گرما می تواند نیروی مورد نیاز برای حرکت مفصل را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. بخار اتاق همچنین می تواند به کاهش درد مفصل کمک کند.

  • کاهش استرس

گرما باعث آزادسازی اندورفین در بدن می شود که باعث آرامش و کاهش استرس است. اتاق بخار همچنین سطح کورتیزول را که هورمون آزاد شده در پاسخ به استرس است کاهش می دهد. با کاهش سطح کورتیزول، فرد دارای آرامش و کنترل بیشتریست.

  • باز شدن سینوس ها

اتاق بخار باعث باز شدن احتقان سینوس و ریه ها می شود و از این رو می تواند برای کمک به درمان سرماخوردگی و کمک به تنفس استفاده شود.

  • سوزاندن کالری

به گفته ی کارشناسان استفاده از اتاق بخار همراه با یک برنامه ورزشی سالم سبب افزایش سلامتی می شود. شایان ذکر است که هیچ شواهد علمی برای حمایت از این که استفاده از بخار سبب کاهش وزن می شود، وجود ندارد. به این دلیل است که وزن از دست رفته بعد از استفاده از یک اتاق بخار، صرفا وزن آب است و باید بعد از آن، با آب آشامیدنی جایگزین شود تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود. با این حال، در کنار رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی، استفاده از اتاق بخار می تواند به سوختن کالری کمک کند.

تفاوت با سونا

اتاق بخار و سونا تقریبا شبیه به هم هستند، هر دو جهت آرامش و کمک به کاهش علائم برخی از مشکلات جسمی و روحی به کار می روند. با این حال، تفاوت هایی نیز بین این دو وجود دارد. تفاوت کلیدی این است که اتاق بخار دارای حرارت مرطوب، اما سونا دارای گرمای خشک ناشی از اجاق گاز است. اتاق سونا با دیواره و کف های چوبی ساخته شده است. درجه حرارت در سونا معمولا بیشتر از اتاق بخار و در حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت است، در حالی که سطح رطوبت در بین ۵ تا ۳۰ درصد و بسیار پایین می باشد.

خطرات

در حالی که اتاق بخار مزایای زیادی دارد، افراد ضمن استفاده باید احتیاط کنند و از خطرات آن اگاه باشند. با توجه به میزان گرما، توصیه می شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این شرایط قرار بگیرید. ضمناً قبل از ورود مقدار زیادی آب بنوشید. گرما و رطوبت شرایط مناسب برای برخی از میکروارگانیسم ها و قارچ ها می باشد پس قبل از استفاده از اتاق بخار از نداشتن برخی مشکلات پوستی اطمینان حاصل کنید.

برای افراد زیر اجتناب از اتاق بخار توصیه می شود:

  • زنان حامله
  • افراد دارای بیماری قلبی 
  • افراد داری  فشار خون کم یا زیاد 
  • مبتلایان به صرع 
  • کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند
  • مصرف کنندگان داروهای مؤثر بر ذهن، مانند محرک‌ها، آرامبخش‌ها یا الکل
سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید