انتشار این مقاله


آیا باید از خوردن غذاهای داغ در ظروف یکبارمصرف اجتناب کرد؟

شاید زیبا به نظر نرسند ولی این روزها جزوی از زندگی ما شده‌اند؛ برای بررسی اینکه ظروف یکبار مصرف ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشند ما همراه باشید. اگر در این ظروف مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ سرو کنیم مواد سمی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها با مواد غذایی مخلوط شده و برای سلامتی مخاطره‌آمیز خواهند بود. آیا این ادعا […]

شاید زیبا به نظر نرسند ولی این روزها جزوی از زندگی ما شده‌اند؛ برای بررسی اینکه ظروف یکبار مصرف ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشند ما همراه باشید.

اگر در این ظروف مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ سرو کنیم مواد سمی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها با مواد غذایی مخلوط شده و برای سلامتی مخاطره‌آمیز خواهند بود. آیا این ادعا درست است؟ دکتر Ian Musgrave از دانشگاه آدلاید به ما در رسیدن به پاسخ کمک خواهد کرد.

شاید درباده‌ی آنچه راجع به این موضوع شنیده‌ایم کمی اغراق شده باشد! مصرف مواد داغ در ظروف یکبارمصرف آنقدرها هم که می‌گویند خطرناک نیست. احتمال خطر برای هیچ چیزی صفر نیست ولی احتمال انتقال مواد پلاستیکی به غذا واقعاً کم است.

انواع بسیار زیادی پلاستیک وجود دارد ولی دو نوع از آن‌ها بیشتر در ساخت ظروف یکبارمصرف استفاده می‌شوند؛ رزین‌های ملامین و پلی‌پروپیلن. ملامین برای انسان سمی است و در غلظت‌های بالا می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند. اما تحقیقات راجع به قرار دادن غذا در معرض این ماده چه می‌گویند؟

مطالعه‌ای در تایوان در این باره انجام شد؛ افرادی که در ظروف یکبار سوپ داغ (با دمای ۹۰ درجه‌ی سیلسیوس درون ظرف ریخته شده بود) مصرف کرده بودند در ادرارشان مقدار کمی ملامین دیده شد. این به آن معناست که ملامین می‌تواند از این طریق جذب بدن شود.

با وجود چنین یافته‌هایی هنوز هم می‌توان گفت که ضرر این ظروف برای بدن انسان کم است. در معرض ملامین قرار گرفتن باید دارای محدودیت‌هایی باشد ولی میزان جذب این ماده با غذاهای داغ بسیار پایین است. همان تحقیقی که از آن صحبت می‌کردیم نشان داد که میزان جذب ملانین توسط غذاهای داغ ۶۰۰ برابر کمتر از محدودیت‌هاست. این به آن معناست که برای مسمویت باید شما صدها کاسه سوپ داغ را در یک روز در این ظروف بخورید!

درست برعکس چیزی که در مورد خوردن غذاهای داغ در این ظروف گفتیم، نباید از آن‌ها برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده کرد؛ چون این دستگاه با دماهای بسیار بالاتری کار می‌کند. درباره‌ی پلی‌پروپیلن هم باید که گفت که خطر این ماده بسیار کمتر از خطر ملامین است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید