انتشار این مقاله


مطالعه جدید نشان می‌دهد که بدن چه زمانی در حال مبارزه با ویروس است

RNAها و پروتئین‌ها هر دو پیش‌بینی کننده دقیق عفونت تنفسی ناشی از ویروس هستند.

بر اساس مطالعه‌ای در ییل، آزمایش جدیدی که مولکول‌های RNA یا پروتئین را در سلول‌های انسانی اندازه‌گیری می‌کند، می‎تواند با دقت عفونت ویروسی را به عنوان علت تظاهرات تنفسی شناسایی کند. محققان اعلام کردند که این آزمایش با یک سواب بینی ساده می‌تواند راهی سریع‌تر و ارزان‌تر از متدهای رایج کنونی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی تنفسی باشد.


مقاله مرتبط: استفاده از ویروس‌ها در مبارزه با ویروس‌ها


نویسنده مقاله، الن فاکسمن، استادیار آزمایشگاه پزشکی دانشکده پزشکی ییل، گفت:

این یک آزمایش ساده و مقرون به صرفه برای مشاهده عفونت ویروسی است.

بیماری‌های تنفسی فوقانی شایع هستند، اما هیچ آزمایش سریع‌التشخیصی برای تأیید ویروس‌های رایج به عنوان علل وجود ندارد، مگر تعداد انگشت شماری از آن‌ها. برای شناسایی بیومارکرها و یا شاخص‌های عفونت ویروسی قابل استفاده برای بسیاری از انواع ویروس‌های تنفسی مختلف، فاكسمن و همکارش، ماری لاندری، برای اولین بار سلول‌های بینی را در آزمایشگاه بررسی نمودند. آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های توالی ژنتیکی، سلول‌ها را از نظر RNAها و پروتئین‌هایی که هنگام وجود ویروس افزایش می‌یابند، مطالعه نمودند.

فاکسمن و لاندی سه RNA و دو پروتئین را شناسایی کرده‌اند که توسط یک ویروس فعال می‌شوند. سپس آن‌ها بررسی کردند که آیا اندازه‌گیری بیان ژن‌ها یا سطوح پروتئین‌ها می‌تواند وجود یک عفونت ویروسی را پیش‎بینی کند یا نه.


مقاله مرتبط: مرگ ناشی از آنفولانزا با واکسیناسیون کاهش می‌یابد


محققان دریافتند که RNAها و پروتئین‌ها هر دو پیش‌بینی کننده دقیق عفونت تنفسی ناشی از ویروس هستند که با آزمایش‌های بعدی برای ویروس‌های رایج تایید شد. RNAها عفونت ویروسی را با دقت ۹۷ درصد پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها گفتند این روش همچنین ویروس‌هایی را که تحت آزمایشات آزمایشگاهی فعلی شناسایی نشده‌اند، را نیز شامل می‌شود.

فاکسمن افزود:

به جای جست‌وجو برای ویروس‌های فردی، آزمایش ما این سوال را مطرح می‌کند: آیا بدن با ویروس مبارزه می‌کند؟ ما متوجه شدیم که می‌توانیم این سوال را به خوبی پاسخ دهیم.

محققان امیدوارند که این روش را به یک آزمایش سریع ژن یا پروتئین که پزشکان بتوانند در مطب‌های خود انجام دهند، توسعه دهند. محققان گفتند که چنین آزمایشی می‌تواند به آزمایشگاه‌های تشخیص عفونت ویروسی، سریع‌تر و دقیق‌تر از ارزیابی معمول یا آزمایش‌های زمان‌گیر و گران‌تر کمک کند.

این آزمایش می‌تواند برای ارزیابی بیماران بسیار بدحال و یا کودکان جوان مفید باشد، و همچنین می‌تواند به کاهش سوء استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی کمک کند.

فاكسمن گفت:

یک دلیل برای آزمایش این است که بدانید که چرا بیمار بدحال است. دلیل دیگر تصمیم‌گیری در مورد این که آیا افرادی که به آن شدت بیمار نیستند باید آنتی بیوتیک‌ها را دریافت کنند یا نه.
هدف تیم تحقیق ایجاد آزمایشی مبتنی بر ژن یا پروتئین، برای استفاده عمومی در ظرف یک تا پنج سال است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید