انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۸)

اولین هفته‌ی ۲۰۱۸ خیلی کلیشه‌ایست؛ از تأیید داروی ژن‌درمانی گرفته تا به دنبال آثار حیات در مریخ!

نوزاد چندهزارساله‌ی آلاسکا، از تاریخ قاره‌ی آمریکا می‌گوید

شکارچیان Big game در حال چادر زدن در بالادست رودخانه‌ی خورشید در آلاسکای مرکزی؛ ۱۱,۵۰۰ سال پیش. ژنوم نوزادی مربوط به این زمان و مکان، مهاجرت اولین آمریکایی‌ها را به این قاره روشن ساخته است.

یکی از عظیم‌ترین مهاجرت‌ها در تاریخ بشر، کوچ مردمان آسیا به آمریکای شمالی می‌باشد. با این حال، این که مهاجران چه زمانی سرزمین برینگیا را رد کرده‌اند، بسیار مورد بحث بوده است.

باستان‌شناسان موفق به کشف دو اسکلت و استخراج DNA یکی از آن‌ها شدند.

اکنون، توالی‌یابی کامل ژنوم قدیمی‌ترین اثر باقی‌مانده از آمریکایی‌ها (از جسد نوزاد ۱۱,۵۰۰ ساله آلاسکایی) پیشنهاد می‌نماید، برخی از تازه‌مهاجران در برینگیا ساکن باقی مانده‌اند، در حالی که بقیه به سوی جنوب رهسپار شده و جمعیتی را تشکیل داده‌اند که همه‌ی بومیان آمریکا از آن منشأ می‌گیرند.

متان اتمسفریک روی مریخ (یکی از نشانه‌های حیات روی زمین)، با تغییر فصول به طور اسرارآمیزی دگرگون می‌شود

در طول سفر پنج ساله‌ای که Curiosity به مریخ داشته، مرتباً متان را در اتمسفر این سیاره بو کشیده است.
در طول سفر پنج ساله‌ای که Curiosity به مریخ داشته، مرتباً متان را در اتمسفر این سیاره بو کشیده است.

از مراتع گرفته تا مرداب‌ها، انتشار متان روی کره‌ی زمین با وجود بوی متعفنی که دارد، یکی از سرمنشأهای حیات در نظر گرفته می‌شود. اگر این گاز نشانه‌ی حیات است، پس بوی بدش چرا از سراسر مریخ بی‌آب و علف به مشام می‌رسد؟ ردگیری این گاز در مریخ بحث و گفتگوهایی را به راه انداخته است. ماه گذشته، دانشمندان ناسا جزئیات دیگری را هم به این ماجرا اضافه کردند: فراوانی متان در مریخ از یک چرخه‌ی فصلی پیروی می‌کند. سطوح این گاز به طور منظم در اواخر تابستان شمال به اوج خود می‌رسد.

دو راه برای تشخیص فرد بیمار با یک نگاه

Audrey Henderson
Audrey Henderson

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون! این نتیجه‌گیری نهایی یکی از تحقیقات جدید است؛ افراد مریض ویژگی‌هایی ظاهری در صورت خود نشان می‌دهند که شاید نشان از مسری بودن مرض‌شان داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، پوست رنگ‌پریده و پلک‌های آویزان بهترین شاهدان پیش‌بینی‌گر بیماری هستند. پس اگر می‌خواهید سالم بمانید، فاصله‌ی خود را با دوستان و همکاران خسته‌تان حفظ کنید!

ژن‌درمانی‌ها، یکی پس از دیگری در قفسه‌ی داروخانه‌ها

Luxturna
Luxturna

سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای اولین بار نوعی ژن‌درمانی را برای یک بیماری ایجاد شده توسط ژن جهش‌یافته‌ای به‌خصوص، تأیید کرد. این تصمیم‌گیری که در نوزدهم دسامبر ۲۰۱۷ اعلام شد، به شرکت Spark Therapeutics اجازه می‌دهد تا وُرِتیژن نپارووک-رزیل (voretigene neparvovec-rzyl) را با نام تجازی Luxturna برای بیمارانی با نوعی کوری ارثی در داروخانه‌ها به فروش برساند. Luxturna نوعی ویروس تغییریافته است که به منظور انتقال رونوشت صحیح ژن جهش‌یافته، به چشم تزریق می‌شود. ژن سالم برای سلول‌های شبکیه این امکان را به‌وجود می‌آورد تا بتوانند پروتئینی بسازند که به آن‌ها اجازه‌ی پاسخ‌دهی به نور را می‌دهد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید